Daně, obchod, živnost, podnikání
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. Hana Wernerová (právník)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 385
Hypotetický scénář: Právnická osoba dostane pokutu do 10.000.000 Kč za provozování švarcsystému ve vztahu ke kontraktorovi (fyzická osoba, OSVČ) a je mimo jiné zanesena i do seznamu "nespolehlivých společností". Může tato právnická osoba tyto skutečnosti interpretovat jako škodu vzniklou kontraktorem (OSVČ) a jakkoliv se snažit vymáhat tuto škodu po kontraktorovi (OSVČ) - tzn. pokutu i zanesení do seznamu nespolehlivých společností? *Kontraktorem se rozumí OSVČ, která dle povahy pracovněprávního vztahu měla správně být právnickou osobou zaměstnaná.
- Základní údaje
- Uložil(a): Ing. Tomáš Heczko (daňová poradna)
- Kategorie: Finanční právo, daně, kompenzační bonus
- Zobrazení: 478
2013 koupili rodiče (SJM) byt. V bytě nikdy neměli trvalé bydliště. 2022 otec zemřel. 2023 došlo k dohodě o rozdělení pozůstalosti, byt jsem nabyl já. V letošním roce 2025 uvažuji o prodeji bytu. Budu z prodeje muset platit daň z příjmu fyzických osob? Nebo už je splněn časový test pro osvobození? Byt byl 2022 pro účely dědického řízení oceněn realitním makléřem na 3.500.000 Kč (odborné vyjádření k ceně), je tuto cenu možné použít jako výdaj (náklad) pro případný výpočet daně z příjmu? Za odpověď děkuji.
Reklamace instalace fotovoltanické elektrárny FVE - opakované závady (nadměrné vybíjení baterií ad.)
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zobrazení: 499
Firma mi dne 26.9.2017 nainstalovala a zrevidovala (!) fotovoltaickou elektrárnu na střeše RD, kde panely umístila do dvou skupin po čtyřech a devíti kusech. Obě skupiny měly nebo mají vady, jak je uvedeno níže. Elektrárna je v provozu již téměř 94 měsíců, opravdu bezchybně za tu dobu ale fungovala jen občas a krátce, celkově ne déle než 3 měsíce. Od 5.10.2022 do 18.6.2025 bylo nahlášeno a evidováno 18 servisních případů, z nichž cca 10 se opakovaně týkalo problematického vybíjení baterií. Jako zásadní se ale jeví tyto dva případy:
- Dne 21.9.2023 bylo při řešení jiných potíží techniky firmy zjištěno, že ve skupině devíti namontovaných panelů nejsou tři panely do sestavy nijak zapojeny. Prostě byly od počátku instalace celých šest let mimo provoz, což mělo za následek nižší výkon FVE o cca 23% proti výkonu uvedenému ve smlouvě a tedy kumulovanou ztrátu několika MWh energie. Je jistě velmi zvláštní, že na chybu v zapojení a tedy na evidentním neplnění požadovaných parametrů revizní technik nepřišel. Firemní technici sice před 22 měsíci panely zapojili, odmítli mi ale z různých důvodů vydat servisní protokol o opravě. Že panely zapojeny nebyly už od počátku instalace jsem si v souvislosti s nyní řešenou aktuální poruchou ověřil před několika dny z historických dat elektrárny a uvedený servisní protokol se mi podařilo získat jinou cestou. Firma se k této záležitosti nikdy nevyjádřila a to ani přes mé opakované dotazy. Jinak se mnou komunikují, jen zde mám pocit, že se tento problém snaží vymlčet.
- Nyní při poslední poruše dne 6.6.2025 přestala pro změnu fungovat celá druhá skupina se čtyřmi panely a dodnes působí snížení výkonu FVE o cca 30%. Firma se k situaci staví velmi zdrženlivě a přestože uznává, že tyto panely jsou nevhodně zapojeny (tedy že je jich ve skupině malý počet), požaduje po mně za úpravu konfigurace spoluúčast ve výši cca 60%. A to proto, že panely po téměř osmi letech provozu zestárly a tedy již nemají svou původní účinnost 97,5%, ale jen 93%. Přitom panely mají mít i na konci jejich 25-leté záruky na výkon (dle technického listu) ještě stále akceptovatelnou účinnost 80,7%. Použitý termín "nevhodné zapojení" znamená, že tato skupina čtyř panelů byla firmou při instalaci sestavena na hranici její funkčnosti a spolehlivosti a mohla fungovat tedy jen u nových (či téměř nových) panelů. Jinak řečeno - zde se jedná o čistě technický problém v zapojení panelů, kdy skupina s pouze čtyřmi panely prostě nevytvoří dostatečně velké napětí a i drobný pokles jejich účinnosti je tak vyřadí z provozu. Řešením je přidat další panel, tyto se už ale dnes (20.07.2025) nedají pořídit. Dalším řešením je tyto panely nahradit novějšími, což ale znamená mou již zmíněnou spoluúčast v těžko uvěřitelné částce přesahující 40 tisíc Kč. Tu jsem ale odmítl i z principu, protože zřejmou příčinou závady je nevhodný počet panelů, který jsem já nestanovil. Firma tedy u demontovaných panelů pouze provedla základní měření a protože podle ní nejsou poškozené a nevykazují poruchu nebo odchylku ve smyslu poruchy jednotlivých kusů, odmítla na ně uplatnit výše uvedenou záruku, kterou jinak poskytuje. Tyto takzvaně bezvadné panely ovšem zapojené v sestavě na střeše nefungují a firma, kromě nejasných spekulací o možné příčině tohoto stavu, není schopna nebo ochotna skutečný důvod poruchy zjistit nebo přiznat. Zřejmě si zde tedy budu muset nechat vypracovat znalecký posudek....
Mám nárok na zprovoznění této nefunkční sestavy jen se symbolickou spoluúčastí, kompenzaci za nevyrobenou elektřinu včetně přiměřené finanční náhrady za nakoupené, ale 6 let nezapojené panely? Existuje u těchto dvou uvedených případů oprávněný důvod k odstoupení od smlouvy a co je pro to třeba udělat? Neuplynula u 1.případu již po dvaadvaceti měsících promlčecí doba?
Děkuji. JH.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zobrazení: 744
Syn 17.6.2025 zakoupil od fyzické osoby motocykl. Pán tvrdil, že motor je po generální opravě, syn si vizuálně motocykl zkontroloval a projel se. Po 4 dnech a najetých 350km se začala ztrácet chladící kapalina a po dolití během noci byla nádržka na kapalinu prázdná a voda byla v oleji. Motocykl je nepojízdný. Původní majitel odmítá jakoukoliv záruku a nechce si vzít motocykl zpět a vrátit peníze, že prý je to náš problém. Nevíme jak postupovat dál a na co máme nárok.
Děkuji Faustus.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 569
S manželem jsme byli v soukromém fitku a ústně jsme uzavřeli smlouvu na 6 měsíců s platbou 13.000 Kč. Začít by jsme měli za 14 dní, ale manžel má před operací s nohou a tak chceme odstoupit a vrátit první platbu. Oni nám řekli, že peníze nevrátí a je to závazné platit dalších 5 měsíců - vše domluveno včera (09.07.2025) (8.7.2025). Naše hloupost, že jsme se unáhlili. Máme právo odstoupit ze zákona do 14 dní a žádat peníze zpět? Děkuji.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Živnosti, obchodování, obchodní společnosti
- Zobrazení: 728
Ráda bych věděla, jestli je potřeba mít živnost (OSVČ) na doporučování eshopu jako affiliate partner. Např. CK Invia poskytuje tuto možnost jenom na základě smlouvy o zprostředkování. Prý není potřeba být OSVČ. Je to takto možné? Jak by to bylo v případě investování - např. do kryptoměn - musím mít ŽL? Nebo pokud se zaregistruji do systému, který funguje jako MLM, nebudu nic dělat, nic prodávat, ale peníze mi budou plynout pasivně z dalších registrací pode mnou, nic tedy nebudu podnikat, je v tomto případě mít také ŽL? Nebo jsou to "jiné příjmy"? Děkuji za odpověď.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 665
Nemohla jsem nastartovat auto. Našla jsem přes Facebook kontakt na pána, který by mně auto opravil (ze servisu u mne byl technik, který vozidlo napojil na diagnostiku, ale vozidlo nekomunikovalo - nevěděl, proč auto nejede). Nechala jsem auto odtahovou službou odtáhnout do bazaru, kde pán vozidla opravoval. Ptala jsem se, kdy bude auto hotové. Řekl mi, že v pátek se ozve. Auto k němu odtahová služba dopravila ve středu. V pondělí jsem se mu snažila zavolat jak pokračuje oprava, že se jak slíbil, v pátek neozval. Nebral telefony a nekomunikoval. Za týden jsem mu znovu napsala a prosila o odpověď. To se ozval, že už na autě něco udělal, ale není to vše v pořádku. Při té příležitosti jsem mu řekla, že jestli bude stát oprava auta víc než jeho momentální cena, tak nechci, aby auto opravoval. Řekl, že mi dá vědět. Zase se na týden odmlčel, tak manžel do servisu, kde auto bylo zajel a chtěl vidět, v jakém stavu se nachází. Tam byl pouze zaměstnanec, který manžela ani do servisu nepustil. Manželovi řekl, že auto jede. Pan který auto opravuje, je prý na dovolené a on mu auto nemůže vydat, pouze jestli se s daným pánem spojí a ten to dovolí. S pánem jsme se spojili, ale zaměstnanec nám poskytl pouze doklady o předběžné ceně opravy. S tou cenou jsme nesouhlasili, poněvadž již předběžná cena opravy převyšovala momentální cenu vozu. Pánovi jsme sdělili, že za cenu, kterou jsme obdrželi, opravit auto nechceme. Vysvětloval nám, že je to škoda, ale my jsme trvali na svém. Po měsíci, kdy mu bylo auto dodáno, jsem mu napsala zprávu (poněvadž nekomunikoval, nebral telefony, že si pro auto přijedeme. Ať auto dá do takového stavu, ve kterém mu bylo dodáno a my si ho odvezeme zase zpět). V požadovaný čas a datum jsme si pro auto přijeli. Servis byl zamčený, i když byla ještě pracovní doba, kdy měl fungovat. Nikoho jsme nezastihli. Volala jsem na šest telefonních čísel, které jsem za ten měsíc a týden, co jsme auto odvezli získala. Pouze na jednom čísle se mi ozval cizinec, zřejmě ukrajinského původu, který opět nic nevěděl. Pán nám opět nebral telefon. Proto jsem se obrátila na oddělení policie v místě, kde se servis nacházel a sepsala s policií protokol, že mi pán zadržuje auto a nechce mi ho vydat. Od policie mi bylo řečeno, že je to ,,známá firma”, ale nakonec vozidla vždy vydá. Teď je to už dva a půl měsíce, kdy dotyčný pán mé auto obdržel, nekomunikuje, auto nepředal. Volala jsem na oddělení policie, kde jsem sepsala protokol, jak postoupili. Bylo mi řečeno, že sepsali záznam, kde uvedli, že v daném servisu vyslechli všechny zainteresované osoby, ale podstatu trestného činu neshledali, poněvadž jsem tam auto nechala sama odvést odtahovou službou. Chtěla jsem se zeptat, zda opravdu policie nemůže zakročit, když mi je zadržované mé vozidlo. Jak bych mohla vzniklou situaci vyřešit. Pouze občanskoprávní cestou přes soud nebo existuje i jiná možnost? Děkuji.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zobrazení: 642
Koupila jsem vůz, který byl v inzerátu označen jako pravidelně servisován. Po třech týdnech užívání a nájezdu 400 km se objevila závada, která má vliv na pojízdnost vozu a oprava bude kolem 30.000 Kč. Prodávající odmítá doložit potřebné doklady o servisu, které by mi posloužili jako důkaz o tom, že auto bylo skutečně servisované a já se mohla dožadovat reklamace v servisu.
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 751
Realitní kancelář po mne vymáhá peníze na základě od nich vystavené faktury a to i přesto, že nebyl uskutečněn prodej. Smlouvu jsem po její splatnosti neprodloužila a písemně jsem jim to dala v předstihu na vědomí. Byt se neprodal a i přesto chtějí zaplatit částku ve výši 100.000 Kč + DPH. Za celou dobu nepřivedli ani jednoho vážného zájemce - nedošlo ani tedy k "příležitosti" podpisu smlouvy a celý půlrok probíhal tak, že jsem se musela neustále připomínat a dotazovat, zda probíhají prohlídky a jaký je o nemovitost zájem, případně zda není vhodné zvolit nějakou jinou strategii prodeje. Nedošlo k žádnému podpisu ani rezervační smlouvy, ani SOSBK ani KS. Chtěla jsem doložit faktury, neboť realitní kancelář uvádí, že výše odměny jim náleží za služby - jako je profesionální fotograf, profesionální homestaging a virtuální homestaging. Fotky do profesionálního fotografa jsem nedostala, homestaging byl takový, že postel byla s krabic a skříňky byly omlácené tak, že kdybych byla zájemce o byt tak mě jejich vizuál spíše odradí a virtuální homestaging byly dva obrázky vegenerované pomocí umělé inteligenci. Na neprofesionální homestaging jsem si několikrát stěžovala a nesouhlasila jsem s ním, stejně tak jsem si stěžovala na to, že se mnou nikdo nekomunikuje a vůbec mě neinformuje co se v bytě děje nebo neděje. Komunikovala jsem celou dobu s makléřem, který mi byl přidělen a je i podepsán na zprostředkovatelské smlouvě na základě plné moci. Od jednatelky realitní kanceláře přišla odpověď, že žádné stížnosti neobdržela, neboť jsem je neposlala k rukám paní jednatelky. Ještě bych ráda uvedla fakt, že smlouvu jsem podepisovala dálkově a to pod velkým tlakem. Byla jsem v tu dobu v zahraničí v Thajsku a signál byl opravdu mizerný, běhala jsem tam a hledala silnou wifi, aby se mi spustil program pro elektronický podpis, samotná smlouva mi nešla pomalu ani načíst, ale s důvěrou jsem ji podepsala, neboť mi bylo vyhrožováno, že dojde k okamžitému stažení inzerce. Když jsem se dotazovala proč jsem smlouvu nemohla podepsat před mým odletem a to v klidu (i přesto že jsem na termín odletu dlouho předem upozorňovala) nikdo mi nedokázal odpovědět - prostě nebyl čas. Smlouvu bych nikdy nepodepsala, kdybych věděla, že budu muset platit zmíněnou částku i přesto, že nedojde k prodeji. Zde vlastně ani nedošlo vůbec k ničemu, ani k tomu, že by chtěl nějaký zájemce poslat vzor smluv. Snažím se s realitní kanceláří komunikovat v tom směru, že ji nabízím částku ve výši 20.000 Kč + DPH a to i přesto, že průběh nebyl absolutně profesionální a řekla bych ani korektní a nepotýká se s tím co udává realitní zákon. Vlastně si myslím, že bych jim neměla nabízet vůbec nic, ale nějak jsem chtěla z etického hlediska toto nabídnout a zachovat tím neutrální vztah. Když se nad tím tak zamýšlím, byla vlastně i hloupost jim nabídnout nějakou "kompenzaci" z mé strany, neboť už jen to, jak mě chtějí podvést a zmanipulovat, že já jsem viníkem sporu, neboť jim nechci uhradit fakturu mne naprosto odrazuje v této nabídce setrvávat. Ovšem to můžete posoudit nejlépe Vy. Navíc se snažím o to, aby mi realitní kancelář poslala faktury, které údajně musela proplatit profesionálnímu fotografovi a faktury za další služby, které prý vykonala, ale nechtějí mi je poskytnout a trvají na úhradě. V příloze zasílám smlouvu. Velice děkuji a budu čekat na zpětnou vazbu. Lenka Rabová.
- Základní údaje
- Uložil(a): Ing. Tomáš Heczko (daňová poradna)
- Kategorie: Finanční právo, daně, kompenzační bonus
- Zobrazení: 772
Reaguji na váš článek ohledně příjmů v Onlyfans a váš komentář ohledně registrace k DPH. Prosím o radu. Jsem OSVČ tvůrce ONLY FANS. Finanční úřad mne chce zpětně registrovat jako identifikovanou osobu a žádá abych z poplatku 20% který si provozovatel strhává odvedla Finančnímu úřadu DPH. Finanční úřad mi zaslal toto odůvodnění:
Společnost Fenix International Ltd. zajišťuje prostřednictvím své webové platformy Onlyfans tzv. tvůrcům zejména sdílení a zprostředkování nabídky jimi vytvořených příspěvků (ukládání placeného obsahu) vůči tzv. fanouškům, zprostředkování komunikace mezi tvůrci a fanoušky a také plateb směřujících od fanoušků vůči tvůrcům za shlédnutí či jiné sdílení jejich příspěvků. Za tuto svou činnosti si společnost Fenix Int. ponechává poplatek ve výši 20 % plateb poukázaných ze strany fanoušků jednotlivým tvůrcům. Částky plateb od fanoušků ponížené o tento poplatek jsou poté ze strany společnosti Fenix Int. poukazovány jako částky nazvané Výplata tvůrcům na bank. účty a k těmto částkám jsou společností Fenix Int. vystavovány jednotlivé faktury (já to žádných fakturách nevím). Vzhledem k tomu, že DS přijímal služby (využíval platformu OnlyFans ke své činnosti) od osoby neusazené v tuzemsku, vznikla mu povinnost registrovat se jako identifikovaná osoba dle § 6h ZDPH ode dne přijetí první služby a byl povinen podat přihlášku k registraci k DPH jako Identifikovaná osoba. Identifikovaná osoba je dále povinna přiznat daň z přidané hodnoty z přijaté služby od osoby neusazené v tuzemsku. Službou se v tomto případě rozumí především možnost využití internetové platformy, za kterou je poskytovatelům internetového obsahu vypočítáván poplatek. Dodávám: fakturace za (poplatek) neexistuje. Tedy si ani tento poplatek nemohu dát do nákladů a mám z něho odvést Finančnímu úřadu DPH? Prosím tímto o radu, jak dále postupovat. Má finanční úřad pravdu či ne? Velice Děkuji.












