Do novostavby rodinného domu jsem koupil okna i s montáží od Dodavatele Well okna. Dva týdny po instalaci jsem objevil vady a tyto 11.11.2024 reklamoval. Jednalo se o vícenásobné vady na zasklení jednoho okna, některé jsem vyfotil a poslal Dodavateli. 15.11. dodavatel přeposlal vyjádření subdodavatele zasklení, že reklamaci neuznává. Nebyla dodržena norma posuzování kvality skel ČSN-EN-1279-1. Dodavatel oken žádné své vyjádření nepřipojil. Já jako zákazník normu neznám a nemohu ji aplikovat při hodnocení vady. Proto jsem vyjádřil nespokojenost s neuznáním reklamace a vyzval dodavatele, aby vyslal někoho zhodnotit vady na místě a toto několikrát urgoval, bez úspěchu. Dodavatel 20.11. poslal fakturu na doplacení zbývající částky, v poznámce byla věta o pozastávce 10.000 Kč kvůli reklamaci. Z této poznámky i z telefonátů s dodavatelem jsem pochopil, že výtku neuznání reklamace uznali a případ přezkoumají. Doplatil jsem cca 106.000 Kč, částku 50.000 Kč jsem dle §2108-89/2012 Sb. nedoplatil, dokud nebude reklamace vyřízena. Vycházel jsem z vlastního odhadu o ceně okna, (de)montáže a dopravy - svůj způsob výpočtu částky jsem Dodavateli sdělil.
Dodavatel nijak nereagoval, předpokládal jsem, že je vše v pořádku. 11.12.2024 uplynulo 30 dní na vyřízení reklamace. Dodavatele jsem opět vyzval k vyřešení reklamace a ke kompenzaci za prodlení, jinak využiji práva odstoupit od smlouvy kvůli nedodržení lhůty k reklamaci.
Odpověď dodavatele byla taková, že subdodavatel zasklení reklamaci neuznal, ale společně se dohodli, že sklo dodají začátkem roku 2025. Toto jsem pochopil, že reklamace byla nakonec uznána. Jejich vztahy mě nezajímají, já mám smlouvu jen s dodavatelem oken.
V lednu 2025 mi dodavatel oznámil termín výměny 13.1.2025 nebo 17.1.2025 Toto nebylo možné, protože od 13.11.2025 do 31.1.2025 probíhalo nahazování omítek a všechna okna byla zakrytá - výměna skla by nebyla možná. Informoval jsem Dodavatele s žádostí, ať se ozve začátkem února.
Odpovědí ze strany Dodavatele byl požadavek k doplacení částky 50,000Kč + úroky z prodlení a vyhrožování právníky.
Kontroval jsem, že vady na díle nejsou odstraněny a zaplatím až budu mít celé dílo dodané bez závad. Dodavatele jsem informoval, že budu vyžadovat naopak kompenzaci za termín mezi 12.12.2024 a 13.1.2025, od uplynutí lhůty na reklamaci po první nabídnutý termín. Reakce přišla - předžalobní výzva o doplacení částky i s úroky a vyjádření jednatele Dodavatele, že reklamace nikdy uznána nebyla a výměnu skla nabídli z vlastní vůle. Shrnu, s čím mám problém: Dodavatel odmítl poslat na místo svého zástupce, který by posoudil oprávněnost reklamace. Vycházeli pouze z fotografie, kterou odmítli kvůli formalitě (nedodržení normy) a vůbec se nezaobírali tím, zda by vada byla uznatelná, kdyby norma pro zkoumání vad dodržena byla. Z principu nelze vyfotit na průhledném skle vadu, aby toto odpovídalo normě, navíc jsem nepředpokládal, že budou při reklamaci vycházet pouze z mé fotky. Za mě Dodavatel nedostál svým povinnostem při vyřizování reklamace, protože
1) k posouzení vady použil pouze ilustrační a nevyhovující fotografii bez toho, aby reklamovaný výrobek viděl naživo.
2) nejdříve subdodavatel reklamaci neuznal, po námitce se Dodavatel tvářil, že ji uznal a po dalším měsíci opět říká, že neuznal -> Nemám žádný formální protokol o reklamaci, jen emailovou komunikaci.
Prosím o radu:
1) Pokud Dodavatel okno naživo neviděl a přesto reklamaci neuznal, postupoval v souladu se zákonem, nebo má povinnost výrobek prozkoumat naživo?
2) Pokud dodavatel nevyřídil reklamaci dle zákona, jsem v právu s dočasným zadržováním doplatku, dokud reklamaci dostatečně neposoudí (nehledě na výsledek posouzení)?
3) Pokud jsem v právu a Dodavatel bude muset reklamaci buď uznat, nebo neuznat na základě osobního prozkoumání výrobku, můžu chtít kompenzaci za nedodržení reklamační lhůty? Byla by ve výši, jako praví Dodavatelovy obchodní podmínky, tedy 0,05% denně z CELKOVÉ částky za materiál, nebo jen z ceny tohoto konkrétního okna? Nebo ještě jinak?
4) Případně je zde něco, co bych měl vědět/vyvarovat se?
Děkuji!
Ráda bych vás poprosila o radu nebo posouzení stran právního náhledu. V listopadu 2024 jsme podepsali rezervační smlouvu na koupi rodinného domu do 31.1.2025. Všechny doklady měly být dávno v lednu podepsány a od února se mělo začít rekonstruovat, abychom se s postiženým synem v červnu mohli nastěhovat. Jenomže z kraje ledna vyšlo přes odhad a banku najevo, že RK udělala chybu a nezjistila si, že majitelka bydlí v části domu jako černé stavbě. Nejprve se zdálo, že má stavební povolení, pak mlžili, že čeká na doklady ze stavebního úřadu, ano vše chápeme, na stavebním úřadě je hrozná situace, ale do dnes (04.02.2025) nemáme žádný doklad. Nakonec jde o dodatečné povolení. Pak budou 2 limity, tedy za měsíc právní moc. A pak ještě kolaudace a teprve potom budeme moci začít. Stěhování se blíží, kdybychom tohle věděli, zřejmě bychom nemovitost nekoupili. Ano, teď jsme ještě nepodepsali prodloužení rezervace, RK tvrdí, že teď už o tom víme, že to skrytá vada není, že by to bylo jen kdybychom podepsali kupní smlouvu, ale ne rezervaci. My o nemovitost stojíme, ale přijde nám jednání realitní kancelář RK nespravedlivé, chtěli bychom alespoň vrátit rezervaci 2 nájmů za újmu, vždyť tohle co prožíváme už měsíc není normální. Ale podle nich se nic vlastně neděje, pokud nechceme, máme nechat být, koupí ji někdo jiný. Ze všeho jsme zoufalí, nabíráme obrovský skluz a ještě nevíme, kdy bude kolaudace, pokud bude, hotová, za 2 měsíce. Máte nějakou radu?
Jak mohu prodat nemovitost (garáž) v Praze v osobním vlastnictví, když ze zdravotních důvodů nemohu přijet z Německa do Prahy. Kupce již mám. Děkuji. Františka
U prodejce jsme uplatnili záruku nad rámec zákonné lhůty - jedná se o prasklý rám jízdního kola, na který výrobce (a tedy i prodejce) poskytnul prodlouženou záruku v trvání 5 let. Jízdní kolo jsme koupili dne 12.4.2021 za částku 49.999 Kč a v 10/2024 jsme si všimli, že je rám kola prasklý. Prodejce reklamaci uznal, ale chce ji vyřešit následujícím
způsobem: vyplatí nám částku 24.863 Kč a celé jízdní kolo si nechá. S tímto řešením zásadně nesouhlasíme. Jízdní kolo se aktuálně nachází u výrobce v Německu (Winora) a ten kolo (nebo alespoň komponenty bez rámu) odmítá vrátit, prý "z bezpečnostních důvodů". Jinou možnost vyřešení reklamace nám prodejce nenabídnul, protože výrobce již prodává pouze elektrokola, takže nový rám nemá a neprovádí ani opravy. Prodávající se neustále jen odvolává na výrobce - výrobce, který nabídl prodávajícímu vyřešení reklamace tím způsobem, že mu uhradí 70% kupní ceny kola (prodávající kolo koupil od výrobce tedy za částku 35.480 Kč), ale pro nás by to tedy byla ani ne polovina pořizovací ceny kola. Jinak se tedy ještě výrobce odvolává na to, že uznání reklamace je pouze jeho dobrá vůle, že jsme prý nesplnili podmínku, že kolo musí být každý rok pravidelně u prodejce servisované. O této skutečnosti jsme ale rozhodně nebyli prodejcem informováni a tato informace není uvedena ani v provozním řádu v kapitole "garance" ani nikde jinde. Prosím tedy o radu, jak se máme k dané situaci postavit. V příloze Vám posílám komunikaci prodejce s výrobcem, kterou nám prodejce zaslal. Dále ještě posílám kapitolu Garance z provozního řádu. Velice Vám děkuji za posouzení.
V AAA Auto Praha nákup vozidla na IČO po týdnu porucha a v servise diagnostikována skrytá vada. AAA reklamaci uznala, řešení výměna vozu. Zde dochází k rozkolu. Dle zaměstnance AAA můžu vyměnit automobil pouze z nabídky na konkrétní pobočce a nesmím si nechat přivézt auto z jiné pobočky. V reklamačním řádu skupiny Aures o tomto není žádná zmínka. Prodávající se odkazuje na kupní smlouvu, konkrétně na bod Výměna automobilu - 3-denní záruka na výměnu vozu. Dle mého mínění by se měl řídit reklamačním řádem, ale tvrdí, že tomu tak není.
Mám postavenou dřevostavbu, kterou jsem od svého stavaře převzala začátkem roku 2022. Smlouva byla podepsána v roce 2019, která mi na stavbu dává záruku 2 roky od převzetí (tzn., že tato záruka začátkem 2024 vypršela). Před pár měsíci se mi na soklu začali objevovat mokré fleky, které jsou pravděpodobně způsobené špatnou hydroizolací. Četla jsem článek který říká, že v lednu 2023 vyšla nová stavební novela, která ochraňuje spotřebitele stavby do 5 let od problémů, které se projeví až později. Můžete mi prosím dát vědět, zda se tato novela může vztahovat také na můj případ a jak vymáhat finanční zodpovědnost stavitele?
Ráda bych s Vámi konzultovala skrytou vadu zakoupené nemovitosti. 3/2022 jsem koupila zrekonstruovaný byt v domě. Dům je rozdělen do 4 bytových jednotek a komerčního prostoru firmy. Jednotlivé byty jsou v individuálním vlastnictví, prostor firmy vlastní původní majitelka domu, od níž jsme byty zakoupili. Společně jsme založili Společenství vlastníků, kterému patří sdílené prostory domu, včetně půdy a sklepa. V letošním roce 2024 se objevilo masivní zatékání střechou a bude třeba střechu zcela opravit (po konzultaci s firmou je předpokládaný náklad cca 500.000 Kč. Tento náklad jsme nepředpokládali, protože střecha domu byla před prodáním nově položena.
Momentálně jsme však zjistili, že původní majitelka nemá od střechy vůbec žádné doklady a není proto možná reklamace práce. Chtěla bych se zeptat, zda máme nějakou šanci na původní majitelce vymáhat opravu střechy. Děkuji za odpověď.
Koupil jsem auto za 100.000 Kč a za 3 dny se závažně porouchal motor. Žádná vada v kupní smlouvě není uvedená ohledně motoru. Volal jsem majiteli, že chci náklady na opravu nového motoru, jelikož auto je momentálně nepojízdné po 3 dnech od koupi vozidla. Majitel odmítl vrácení peněz, tudíž jsem odstoupil od kupní smlouvy. Chci se zeptat, jestli mám nějakou šanci vyhrát u soudu. Majitel mi peníze nechce vrátit. Děkuji Jakub P.
Obracíme se na Vás s žádostí o radu ve věci možnosti uplatnění slevy z ceny bytu při zjištění skryté vady. V r. 2023 jsme koupili byt od majitelky, která byt koupila v tom samém roce a krátce na to jej z osobních důvodů ihned prodala nám. Až zhruba za půl roku od naší koupě jsme od sousedky v bytě pod námi zjistili, že předchozí majitelé (kteří byt prodali naší prodejkyni) při rekonstrukci podlah v celém bytě pravděpodobně opomněli podlahy zaizolovat a ty jsou nyní extrémně hlučné při každém kroku. Tento problém byl po rekonstrukci i řešen přes SVJ (bez výsledku). Vadné podlahy je třeba zrekonstruovat. Je zde možné uplatnění slevy z kupní ceny? Jak v tomto případě postupovat? Dále by nás zajímalo, jakým způsobem je možné nárok vymáhat po těch majitelích, kteří rekonstrukci reálně provedli. Paní, která nám byt prodala, v něm vůbec nebydlela a o této vadě nevěděla. Nechceme tedy náhradu po ní, ale po předchozích majitelích (s kterými však nemáme žádný právní vztah). Je tedy nutné (když mě nebude možná domluva), žalovat předchozí majitelku a ta přidá k žalobě další stranu, tzn. majitelé, kteří prodali byt jí? Děkuji za váš čas a přeji krásný den.
Nedávno jsem zakoupil notebook v hodnotě 40.000 Kč z druhé ruky, z online bazaru. Prodejce byl milý, spojili jsme se přes videohovor, kde mi zařízení ukázal a odzkoušel, že je vše funkční - naposílal i fotografie. Měl na bazarech velmi dobré hodnocení. Následně jsme sepsali kupní smlouvu a doložil mi i foto své občanky (prý abych to měl podložené a měl jistotu). Následně mi zboží zaslal přes poštu EMS - expresní, pojištěný balík, označený jako křehký a velice dobře zabalený. Notebook jsem rozbalil, vše se zdálo ok, ale pak jsem uviděl pár malinkých oděrek (to mi nevadí) a prohnutí celého spodního dílu (kde je klávesnice a uvnitř veškerá elektronika). Prohnutí není výrazné, jedná se cca o 1-2mm, nicméně prodejce to nikde neuvedl a nebylo to vidět na fotkách ani videu. Hned jsem mu volal, dělal naštvaného, že to udělala pošta a ať dám reklamaci. Reklamaci jsem tedy podal a celá zásilka je od té doby na poště - max do příštího týdne. Nicméně jsem si téměř jistý, že se takové poškození nemohlo stát při přepravě, je to spíš po ráně rukou do klávesnice. Pokud by se to stalo při přepravě, musel by být poškozený i displej, což není. Jinak vše bylo naprosto funkční - hned jsem otestoval. Pokud tedy pošta reklamaci neuzná - jaké jsou prosím mé možnosti a jaká je šance na úspěch při nahlášení na policii? S prodejcem jsem ještě mluvil a striktně zamítl pochybení a předem odmítl jakékoliv vrácení peněz a vlastně mě poslal do patřičných míst, začal být velmi nepříjemný a arogantní. Moc děkuju a přeji hezký den.