Počet stránek ve webu: 43.155

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Řeším koupi elektrokola. Obecně jsem zatím došel k pozici, že bych chtěl mít jedno slabší elektrokolo na sport, jedno silné elektrokolo na dojezd a jednu elektromotorku. Zvazuju při tom výběru různé poměry cen, výkonu, dostupnosti, užití a zase ceny ad.

1). slabší elektrokolo (nejspíš čínské - import, nebo vlastní výroba) = rád bych s ním na silnici i cyklostezku
- motor do 1kW (vyhovuje Vyhlášce Ministerstva dopravy č. 341/2014)
- konstrukční rychlost nedokážu omezit na vyhláškou požadovaných 25km/h (reálné dokážu 40km/h)
Jaká je nejjednodušší cesta - registrovat to jako moped nebo jinak? Nevadí mi případně platit zákonné pojištění ve výši pár set ročně, ale nějakou drahou homologaci bych neustál. Indikativní foto: https://e-bike48.cz/_files/200000148-46bf047b3c/DSC_0194.JPG
2). silné elektrokolo (určitě čínské - import) = rád bych s ním na silnici i cyklostezku
- motor cca do 5kW
- čím více, tím lépe. reálné kolem 80km/h
Jaká je nejjednodušší cesta - registrovat to jako moped nebo jinak? Musí mít homologaci? Pojištění? Indikativní foto: https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1kSuIO3HqK1RjSZJnq6zNLpXag/Leili-12000W-duál-suspension-electric-bike. jpg
3). elektromotorka (import z činy ... nikdy tu nebyla nijak homologovana či jinak testována) = pouze na silnici
- motor cca 10kW
- rychlost 150km/h+
Jakým způsobem se může přihlásit k provozu na pozemních komunikacích? Musím mít nějaké konstrukční dokumenty od výrobce? Pokud je nemám?
indikativní foto: https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1hYsrLIfpK1RjSZFOq6y6nFXaX/10000w-max-speed-150km-h-electric-motorcycle.jpg
Děkuji. Zdeněk.

 

ODPOVĚĎ:
Silniční provoz elektrokol se řídí Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 (Nařízení o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek).
Ze schvalovacího procesu (homologace) jsou vyňaty dopravní prostředky, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h a u nichž je jmenovitý výkon elektromotoru maximálně 250 Wattů.
V případě, že rychlost nebo výkon elektrokola přesahuje tyto limity, nejedná se dle legislativy o elektrokolo, ale o Motokolo (kategorie L1e-A), nebo Moped (kategorie L1E-B), na nějž se vztahují omezení daná zmiňovanou vyhláškou Ministerstva dopravy (mj. povinnost provedení typových zkoušek, registrační značka, pojištění, helma a provoz pouze na komunikacích určených).
U elektrokola, které je výrobcem označeno pro využití v terénu a které je zkonstruováno pro jízdu na nezpevněném povrchu, je vyňato ze schvalování a není omezeno ani výkonem motoru ani asistovanou rychlostí. Pokud by ovšem mělo být využíváno na pozemní komunikaci, vztahují se na něj omezení výše uvedené.
V posledním případě zde platí to co u „běžného“ auta, vozidlo, tady motorka musí projít klasickou STK, kde budete potřebovat zmiňované dokumenty.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.