Počet stránek ve webu: 43.166

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Jsem chovatelkou psů s rodokmenem. Mám již 20 let (2000-2020) chov. Zkušenosti s chovem a prodejem psů - štěňátek. Nyní mi nastal problém, který jsem doposud řešit nemusela a nevím, jak se mám/musím zachovat. 30. 7.2019 jsem prodala štěňátko do Itálie s tím, že majitel by rád štěně použil do chovu.

Štěně bylo naprosto zdravé a v době odběru bez žádných zjevných vad - to bylo zaneseno i ve smlouvě - ta byla v angličtině. A podepsáno prodávajícím a kupujícím. Po výměně zubů - v 7 měsících věku (listopad 2019) mě majitel kontaktoval s tím, že štěně má špatné čelisti, ale je plnochrupé. Jiné zdravotní vady nemá, jen tuto estetickou vadu, která však neumožňuje štěně využít do chovu. Na tuto zprávu jsem reagovala a odpověděla mu, že mohu nabídnout jiné štěňátko z dalšího vrhu. Nebo mu nabídnout jiné varianty aktuálních štěňat, které jsem měla. Trval na černém štěněti po stejné matce, ze které měl nepovedené štěně, z příštího vrhu. Takto jsme se domluvili. Bohužel se po této matce žádné černé štěně v dalším vrhu nenarodilo. Psala jsem mu, že je mi to líto, a jak tuto skutečnost vyřešíme. Barevně jiné štěně do té doby absolutně odmítal. Trval vždy na černém štěněti. Na můj dotaz mi neodpověděl, mezi tím už štěňata byla zadaná a zazálohovaná jinými majiteli. Pak se ozval s tím, že si vybere jinou barevnou varietu a že doplatí rozdílnou částku. V tuto chvíli jsem mu to zamítla, protože všechna štěňata byla rezervovaná. Upozornila jsem ho na skutečnost, že dříve rezolutně odmítal jinou barevnou varietu, nežli černou, a že netuším, s jakou variantou přijde. Nabídla jsem mu štěňátko z dalšího, plánovaného vrhu. To rezolutně odmítl, že chce jen a jen po této feně, z tohoto aktuálního vrhu, ale tuto jinou barevnou varietu. To už bohužel nešlo.   Napsala jsem mu, že mu vrátím 1/2 peněz jako náhradu, za špatné čelisti. To naprosto odmítl s tím, že chce vrátit 100% částku + veškeré další náklady na transport se štěnětem při odběru spojený apod. S tím jsem samozřejmě nesouhlasila, protože i mne štěně do odběru něco stálo, a nebudu mu platit náklady za dopravu. Navíc ve smlouvě mám jako jeden z bodů napsáno, že neručím za žádné pozdější vývojové a genetické vady, protože tyto vady nemohu, jako chovatel, předpovídat. Poslala jsem mu kopii kupní smlouvy, kde je toto zakotveno, a variantu, že mu vrátím část peněz, když mi dá kontakt na nového majitele, a nebo přiveze psa se špatnými čelistmi zpět, abych mu mohla najít adekvátní domov. Nyní přišel s tím, že mi psa nepřiveze, nedá kontakt, a že chce další štěně zdarma /nyní už z jakéhokoliv vrhu/, jinak bude nucen vše řešit právnickou cestou. Nelíbí se mi jeho agresivní přístup. Informace o psu se špatnými čelistmi nemám, ani mi jej dát nechce. Prosím. jak se mám zachovat v takovém případě? Mám se obávat soudu? Nechce se mi dát takovému člověku štěně už z čistě etických důvodů, jestli chápete. Raději bych situaci řešila finanční kompenzací, jestli na to ovšem má nárok. Doufám, že je vše srozumitelné, v případě nutnosti mohu poslat kopie veškeré komunikace a kupní smlouvy. Děkuji.

ODPOVĚĎ:
Z pohledu zákona se jedná o vadu koupeného zvířete. Ve Vašem případě je rozhodné, co přesně stanovuje smlouva. Zákon totiž umožňuje, aby si smluvní strany stanovily odpovědnost za vady odlišně od zákona.
Ve Váš prospěch hovoří Vámi citované ustanovení o genetických vadách (apod.).
Dle zákona platí, že v případě výskytu vady má kupující právo na odstranění vady dodáním nového věci, či opravu (je-li to možné), jinak na slevu z kupní ceny či může od smlouvy odstoupit.
Toto ovšem může být rozličně modifikováno smlouvou a dohodou stran. Skutečnost, že momentálně nemáte k dispozici štěňata splňující požadavky uzavřené smlouvy neznamená, že má kupující právo vybrat si štěně, které neodpovídá smlouvě a je již rezervované jinou osobou.
Současně platí, že vada musí být prokázána (nepostačuje pouhé tvrzení kupujícího, že se vada vyskytla). Tj. kupující je povinen Vám předložit (postupem dle smlouvy) jednoznačný důkaz o tom, že štěně má tuto vadu (štěně „reklamovat“ postupem dle smlouvy).
Doporučuji komunikovat s kupujícím výhradně v písemné formě, případné finanční vyrovnání či jakékoliv jiné vyřešení této situace doporučuji opět zachytit v písemné formě s tím, že současně kupující prohlásí, že tím je celá tato záležitost vyřešena a nebude vznášet jakékoliv další nároky v této věci.
Dále doporučuji předložit celou smlouvu včetně veškeré komunikace k posouzení některému z advokátů – kontakt zde: www.advokatikomora.cz k posouzení a volbě nevhodnějšího postupu.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.