Počet stránek ve webu: 43.121

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

V současné chvíli (5/2020) řeším velice nepříjemnou záležitost týkající se koupě bytu a zajímá mě Váš pohled na věc. Na konci února 2020 jsem podepsala rezervační smlouvu na byt, ve které se zavazuji podepsat kupní smlouvu do 30.4.2020 a zaplatila rezervační poplatek 50.000 Kč.

Dopředu jsem měla jak já, tak kupující od mého finančního poradce písemně potvrzeno, že jsem metodicky průchozí u většiny bank se zástavou, jejíž hodnota je dvojnásobná oproti plánované výši úvěru. Do zástavy měl jít byt mojí maminky, u které v současné chvíli bydlím i s dcerou, jelikož jsem na rodičovské dovolené. I přes fakt, že jsem na rodičovské jsem byla pro většinu bank průchozí, jelikož jsem si díky předchozímu příjmu mohla nastavit maximální měsíční výši čerpání rodičovské a díky zástavě již zmíněné nemovitosti. Bohužel, hned začátkem března 2020 se celý proces prodeje dramaticky zkomplikoval díky koronavirové pandemii. Banky omezovaly provoz, zaměstnanci pracovali na home office nebo trojsměny a veškerá komunikace s nimi byla pro mého poradce velmi ztížena. Následovalo období nejistoty, kdy banky schvalování hypoték odkládaly, jelikož vláda vydávala stále nová nařízení, kterým se musely přizpůsobit, nebo vyřizovaly odklady splátek úvěrů svých dlouhodobých klientů. Se stále se zhoršující celospolečenskou situací následně banky začaly měnit metodiky schvalování a některé zcela pozastavily schvalování hypoték. I po těchto opatřeních jsem zůstala u jedné banky bonitní, a během 14.5.2020 bych konečně měla dostat odpověď. Po celou dobu jsem s prodávající stranou aktivně komunikovala, paní souhlasila, že nebude problém rezervační smlouvu o měsíc prodloužit, avšak bohužel od poloviny dubna jsem z prodávající měla spíše rozpačité dojmy. Poté, co jsem si vyžádala Kupní smlouvu pro banku, došlo z jejich strany k průtahům, že prý se jedná o již o placenou službu od advokáta a přes týden jsem na smlouvu čekala. Následně mi bylo při jejím doručení sděleno, že mi nadále nehodlají prodloužit rezervační smlouvu o déle jak týden. Rezervace tedy byla prodloužena o 4 pracovní dny, do 7.5.2020. Bohužel ale ze strany prodávající již byla komunikace se mnou ukončena, z důvodu marné uplynutí lhůty. Z prodávající mám dojem, že si prodej buď rozmyslela, nebo si našla jiného kupujícího. Zajímá mě Váš názor, zda mám nárok na vrácení rezervačního poplatku, a to jak v případě schválení hypotéky, tak i v případě jejího zamítnutí, jelikož jsem průtahy nezavinila já a z mé strany se nejednalo o úmyslné zdržování. Má smysl jít do soudního sporu? Na kolik by to pro mne bylo finančně náročné? Děkuji. S pozdravem Miluše.

 

ODPOVĚĎ:
V prvé řadě záleží, jak je napsána rezervační smlouva, zejména ustanovení, která dopadají na situaci, kdy nebude kupní smlouva uzavřena, a také zda rezervační smlouva hovoří o tom (a jak), že bude kupní cena hrazena formou hypotéky. Dále také, zda budete moci získat hypotéku od alespoň jedné banky či nikoliv.
Pokud by Vám byla hypotéka zamítnuta právě výlučně kvůli změně metodik kvůli epidemii koronaviru, pak by bylo možné uvažovat o tom, že druhá smluvní strana nemá nárok na smluvní pokutu. Zde ovšem záleží na obsahu podepsaných listin. Doporučuji se obrátit na některého z advokátů a předložit mu všechny podepsané listiny. Ten následně bude moci vyhodnotit celou situaci a případnou úspěšnost ve sporu.
Obecně pokud by došlo k soudnímu řešení situace, náklady řízení mohou, ale také nemusejí přesáhnout hranici 50.000 Kč. Nelze bohužel předem stanovit konkrétní výši nákladů řízení, jelikož ta se odvíjí od samotného průběhu řízení (např. kolik bude jednání ve věci apod.).

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.