Počet stránek ve webu: 43.247

Od 1.8.2023 je online chat s advokátem zrušen, dotaz prosím pošlete ZDE.


Vyberte  Přehled dotazů
Součet všech návštěv online chatu poradny: 3.096.720

Druh pracovního poměru a nárok na dovolenou

Odesláno: 
Otevřeno 448 x
1 odpověď
 
Dobrý den, paní magistro,
ráda bych se zeptala, jaký druh pracovní smlouvy by měl se mnou zaměstnavatel uzavřít, aby to i pro mě bylo výhodné. Budu pracovat u dvou zaměstnavatelů, z toho u prvního asi 20 hod. týdně a u druhého 2 dny v týdnu, ale zatím mi neupřesnil kolik hodin (ne více jak 10- 16 hod.). Můj dotaz zní: Jaký druh pracovní smlouvy by měl se mnou uzavřít první zaměstnavatel - zda zkrácený úvazek, nebo DPČ. Jedná se mi o to, abych měla také nárok na část dovolené? Budu mít nárok i na proplácení svátků a nemocenské? Jak se to bude případně dělit mezi těmi dvěma subjekty? U druhého budu mít pravděpodobně DPČ. Je něco co si mám při uzavírání smlouvy či dohody pohlídat? Děkuji moc za odpověď.
 
Dobrý den,

pro Vás jako zaměstnance je vždy výhodná pracovní smlouva i za předpokladu, že rozvrh pracovní dobu nebude dosahovat 40 hodin týdně, půjde tedy o zkrácený úvazek. Pouze z pracovní smlouvy Vám vzniká automaticky nárok na dovolenou a proplacení svátků, připadá-li na pracovní den, nárok na náhradu mzdy při překážkách v práci či náhradu cestovních výdajů. V dohodě o pracovní činnosti musí být tyto výhody ujednány, jinak na ně nárok nemáte. Stejně tak pracovní poměr nemůže zaměstnavatel bez udání důvodů vypovědět, ale dohodu ano.
V případě, že dosahujete z dohody o pracovní činnosti výdělku přesahující 2.500,-- Kč měsíčně, musí Vám zaměstnavatel již kromě daně, provést i odvody na sociální a zdravotní pojištění. V případě, že byste si z dohody o pracovní činnosti vydělala nad stanovenou výši, měla byste i z této dohody nárok na nemocenskou.
Doporučuji si předložený návrh smlouvy případně dohody vždy pečlivě přečíst. Podstatnými náležitostmi, které musí být v každé pracovní smlouvě a dohodě je den nástupu do práce, druh práce a místo výkonu práce. Dále zaměstnavatelé ostatní informace jako výši měsíční mzdy, délku dovolené, rozvrh pracovní doby často nezahrnují do pracovní smlouvy, ale předkládají je zaměstnanci samostatně formou tzv. informací, které poté mohou sami jednostranně v klidu měnit. Z toho důvodu Vám doporučuji všechny pro Vás důležité informace požadovat zahrnout do smlouvy či dohody.