Počet stránek ve webu: 43.166

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Obracím se na Vás s dotazem ohledně územního plánu obce. V roce 2021 vyšel nový návrh územního plánu, proti kterému jsem podala námitku, jelikož mi byl stavební pozemek rozdělen na dva a každý v jiném druhu využití (část jako prostor pro bydlení a část jako prostor pro veřejnou zeleň). O rok později mi byla část veřejné zeleně předělána na zahradu, i přesto, že jsem žádala, aby byl celý pozemek veden kompletně jako plocha pro výstavbu.

V lednu 2023 proběhlo veřejné projednání návrhu územního plánu, proti kterému jsem se opět odvolala námitkou, jelikož jsme chtěli celý pozemek v ploše pro bydlení. Nicméně zatím nově upravený návrh územního plánu nebyl nikde zveřejněn, ani vyvěšen a zastupitelstvo obce jej má příští týden na veřejném zastupitelstvu schválit. Je to vůbec možné? Již nemusí proběhnout veřejné projednání? Občané se proti nově upravenému návrhu nemohou pomocí námitek odvolat? Je vůbec tento nestandardní postup legální? Děkuji za odpověď.

 

ODPOVĚĎ:
Odpověď na Vaše dotazy dává § 53/2 stavebního zákona, dle něhož platí, že:
„Dojde-li na základě veřejného projednání k podstatné úpravě návrhu územního plánu, pořizovatel si vyžádá stanovisko příslušného úřadu a stanovisko příslušného orgánu ochrany přírody … Upravený návrh … se v rozsahu těchto úprav projedná na opakovaném veřejném projednání; přitom se postupuje obdobně podle § 52. “
Ve Vašem případě je tedy klíčové, zda došlo – v důsledku naposledy konaného veřejného projednání návrhu územního plánu (resp. v důsledku obdržených námitek) – k jeho podstatné úpravě. Pokud ano, je pořizovatel povinen zorganizovat nové veřejné projednání tohoto návrhu, a to pouze v rozsahu změn, které byly v tomto návrhu od posledního veřejného projednání provedeny.
Nové veřejné projednání podstatně upraveného návrhu územního plánu se bude (mimo jiné) řídit § 52/1 a 3 stavebního zákona, dle nichž platí, že:
„Upravený a posouzený návrh územního plánu … a oznámení o konání veřejného projednání pořizovatel doručí veřejnou vyhláškou. Veřejné projednání návrhu a vyhodnocení se koná nejdříve 15 dnů ode dne doručení ...

Nejpozději do 7 dnů ode dne veřejného projednání může každý uplatnit své připomínky a dotčené osoby podle odstavce 2 námitky, ve kterých musí uvést odůvodnění, údaje podle katastru nemovitostí dokladující dotčená práva a vymezit území dotčené námitkou ... K později uplatněným … námitkám se nepřihlíží. Dotčené osoby oprávněné k podání námitek musí být na tuto skutečnost upozorněny. “
Pokud naopak k podstatné úpravě návrhu územního plánu nedošlo, nemusí být pořizovatelem územního plánu nové veřejné projednání svoláváno. V takovém případě může být návrh územního plánu předložen zastupitelstvu obce ke schválení.
Podrobnější informace k tomuto tématu (včetně možností, jak se bránit proti schválenému územnímu plánu) naleznete zde:
https://frankbold.org/poradna/uzemni-planovani/uzemni-planovani/nastroje-uzemniho-planovani/rada/jak-se-podilet-na-planovani-obce
_____________________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 183/2006 Sb. , o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.