Počet stránek ve webu: 43.166

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

V dobré víře jsme si nechali navézt velké množství zeminy na pozemek u našeho domu (chtěli jsme tak vyrovnat “utopení” pozemku). Bohužel informace k této terénní úpravě jsme čerpali od stavební firmy, pak od bagristy a nenapadlo nás, že by s tím mohl být nějaký problém.

O právní hledisko a to, že zemina je vlastně odpad, jsme se začali zajímat až poté co začal na návoz upozorňovat soused. Chtěli bychom tyto terénní úpravy legalizovat, ale absolutně nevíme. jak v tomto postupovat. Prosím tedy o radu. Děkuji, hezký den. Robert.

 

ODPOVĚĎ:
Je pravdou, že ustanovení stavebního zákona se vztahují rovněž na terénní úpravy, jak to výslovně vyplývá z § 1/2 stavebního zákona:
„Tento zákon upravuje ve věcech stavebního řádu zejména povolování … terénních úprav …“
Pojem terénní úprava je v § 3/1 stavebního zákona definován následovně:
„Terénní úpravou se pro účely tohoto zákona rozumí zemní práce a změny terénu, jimiž se podstatně mění vzhled prostředí nebo odtokové poměry, těžební a jim podobné a s nimi související práce … například skladovací a odstavné plochy, násypy, zavážky, úpravy pozemků pro zřízení hřišť a sportovišť, těžební práce na povrchu. “
Ve Vašem případě je podstatné, jak rozsáhlé terénní úpravy byly na Vašem pozemku provedeny – podle toho se totiž bude rozhodovat o tom, jaký typ přivolení stavebního úřadu (resp. zda vůbec nějaký) budete potřebovat. V zásadě je možné rozdělit terénní úpravy do tří kategorií:
1/ Terénní úpravy prováděné „ve volném režimu“:
Jedná-li se o:
„terénní úpravy do 1,5 m výšky nebo hloubky o výměře do 300 m2 na pozemcích, které nemají společnou hranici s veřejnou pozemní komunikací nebo veřejným prostranstvím, pokud nedochází k nakládání s odpady“
není pro jejich realizaci zapotřebí žádné přivolení stavebního úřadu (jak to vyplývá z § 80/3 písm. a) ve spojení s § 103/1 písm. b) stavebního zákona). K provedení těchto terénních úprav „ve volném režimu“ je nicméně zapotřebí, aby byly současně splněny všechny výše uvedené podmínky.
2/ Terénní úpravy prováděné na základě územního souhlasu a souhlasu s tzv. stavební ohláškou:
Pro realizaci:
„terénních úprav do 1,5 m výšky nebo hloubky o výměře nad 300 m2 nejvíce však do 1 000 m2 na pozemcích, které nehraničí s veřejnými pozemními komunikacemi nebo veřejným prostranstvím, pokud nedochází k nakládání s odpady“
je zapotřebí získat od místně příslušného stavebního úřadu územní souhlas a souhlas s tzv. stavební ohláškou (jak to vyplývá z § 96/2 písm. f) ve spojení s § 104/1 písm. i) stavebního zákona).
3/ Terénní úpravy prováděné na základě územního rozhodnutí a souhlasu s tzv. stavební ohláškou:
Nejrozsáhlejší terénní úpravy, a to ty, které nejsou uvedeny výše (tedy v zásadě terénní úpravy o výměře nad 1 000 m2, anebo terénní úpravy nad 1,5 m výšky nebo hloubky) vyžadují vydání územního rozhodnutí (a to konkrétně rozhodnutí o změně využití území) a zároveň vydání souhlasu s tzv. stavební ohláškou (jak to vyplývá z § 80/2 písm. a) ve spojení s § 104/1 písm. i) stavebního zákona).
V současné chvíli Vám doporučuji navštívit místně příslušný stavební úřad a svůj další postup zde konzultovat. Pakliže byly terénní úpravy na Vašem pozemku již provedeny, bude zapotřebí požádat stavební úřad o jejich dodatečné povolení (a to ve smyslu § 129/2 a 7 stavebního zákona). Budou-li Vámi provedené terénní úpravy stavebním úřadem dodatečně schváleny, přestane se jednat o tzv. černou stavbu a vše bude z právního hlediska v pořádku.
______________________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 183/2006 Sb. , o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.