Počet stránek ve webu: 43.166

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)
Už dlouho řeším problém s odstoupení zboží ve 14 denní lhůtě (nákup přes internet). Zákon totiž v souvislosti s lhůtou hovoří pouze od odstoupení od smlouvy (emailem nebo dopisem) – a ne o doručení zboží. E-shopům proto právníci radí, aby nastavily v obchodních podmínkách taková vhodná opatření, aby bylo možné těmto nebo podobným situacím předcházet.

Moje otázka zní: když si doplním do obchodních podmínek, že požaduje i dodání zboží ve 14-ti denní lhůtě. Mám na to právo? Můžu si doplnit do obchodních podmínek, že požaduji dodání zboží do 14dní ne pouze zaslání dopisu nebo emailu? Děkuji, Veronika

ODPOVĚĎ:
Právo spotřebitele odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů ode dne převzetí zboží není možné vázat na žádné podmínky či sankce.
Odstoupením nevzniká právo na vrácení finančního plnění, ale právě naopak ve smyslu ustanovení § 457 občanského zákoníku vzniklá povinnost obou stran vydat si navzájem bezdůvodné obohacení, kterým je vše, co podle zrušené smlouvy dostaly.
Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, je prodávající povinen vrátit spotřebiteli zaplacené finanční částky (kupní cenu, popř. zálohu) nejpozději do 30 dnů od odstoupení od smlouvy.
Není-li spotřebitel již schopen zboží či jiné převzaté plnění vrátit (převzaté plnění již například nemá), anebo jeho hodnota byla již snížena (došlo k částečnému spotřebování či opotřebování zboží), je spotřebitel povinen chybějící hodnotu podle ustanovení § 458 odst. 1 občanského zákoníku nahradit v penězích (obvykle se tak děje formou započtení na prodávajícím vracenou kupní cenu, která je tudíž spotřebiteli vyplacena ve snížené hodnotě).
Tudíž do obchodních podmínek můžete uvést, že po odstoupení od smlouvy je spotřebitel povinen vrátit poskytnuté plnění, a to do 30 dnů od odstoupení od smlouvy nebo uvést důvod, proč plnění vrátit nelze.
Nad rámec dotazu si Vás dovolím upozornit, že požadavek na vrácení dodaného zboží v neporušeném obalu či zboží nepoužitého je v rozporu se zákonem. Právo odstoupit od smlouvy má však spotřebitel podle § 53 odst. 7 občanského zákoníku i v případě, že zboží již použil, ba dokonce i tehdy, jestliže jej již částečně opotřeboval (viz info o započtení).
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.