Počet stránek ve webu: 40.408

Pomohla Vám poradna? Pomozte poradně darem uhradit služby jejích právníků.
Číslo bankovního účtu: 2500220711 / 2010 . Děkujeme! Financování poradny - info.
1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

U CK ETI jsem zakoupila dvoutýdenní zájezd do Egypta s odletem dne 12.4.2020. Ve chvíli, kdy vláda vyhlásila nouzový stav a zákaz vycestovat z ČR, z důvodu koronavirové epidemie, bylo mi jasné, že můj zájezd je zrušen. Dne 18.3.2020 jsem se dotázala CK, co se tedy bude dít, poslala mi CK mailem odpověď, že se nemusím bát, pokud se nepoletí, budu mít nárok na bezplatné odstoupení od smlouvy a všechny peníze mi budou vráceny, jen musím vydržet, že vše řeší postupně.

Tato odpověď mne samozřejmě uspokojila, neboť takové řešení je uvedeno i ve všeobecných obchodních podmínkách této CK (viz příloha). Mail jsem si uložila a vyčkávala. Bohužel, o pár dní později mi přišel z CK další email s tím, že se klientům doporučuje využít bezplatné změny termínu, nebo přijetí voucheru. Toto doporučení jsem odmítla a žádala původně slíbené řešení - odstoupení od smlouvy. Doufala jsem, že se s CK budu schopna slušně dohodnout, ale bohužel mi odstoupení od smlouvy odmítla na základě doporučení vlády ČR (viz příloha). CK jsem informovala o tom, že hlavním důvodem mého odmítnutí je to, že mému manželovi (účastník zájezdu) je 75 let, je tělesně postižený (ZTP) a navíc onkologicky nemocný. Po domluvě s jeho lékařem, byl schopen v tomto období zájezd absolvovat, ale opravdu nevím, jestli tomu tak bude za měsíc, natož třeba za rok. Na toto však CK vůbec nebere zřetel. Já chápu, že vláda se svým doporučením snaží chránit CK, ale je potřeba brát ohled i na potřeby klientů, kteří se dnes (07.05.2020) dostávají kvůli epidemii sami do svízelné situace. Chtěla bych vás tedy požádat o posouzení mého případu, popřípadě o radu, jak mohu dál postupovat a na co mám nárok.
1) Může CK ignorovat to, co je uvedeno ve všeobecných obchodních podmínkách?
2) Musí CK zohlednit výjimku vlády pro seniory a osoby handicapované - návrh zákona, prozatím není odsouhlasen (a to i v případě, že manželovi je 75let a mě 51) - oba jsme účastníky jednoho zájezdu.
3) Pokud bych měla voucher, jsem povinna zakoupit i dražší zájezd, když ve stejné ceně nebude k dispozici? Ve chvíli, kdy CK začala nabízet vouchery, vzrostly ceny zájezdů na stránkách CK min o 30% a kdo ví, jaké budou ceny např. za půl roku. Nemohli bychom si dovolit platit další peníze navíc.
4) Máme nárok na odstoupení od smlouvy (je ve VOP a bylo mi přislíbeno mailem 18.3.2020)?
5) Je vládní doporučení zákonem, který nařizuje klientům CK přijmout voucher, jako jediné řešení?
Předem mnohokrát děkuji za odpověď, a přeji hezký den, Pavlína.

 

ODPOVĚĎ:
Jelikož se zájezd neuskuteční kvůli zákazu vycestování, máte právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz bez jakýchkoliv sankcí/storno poplatků.
Dále v současné době byl Sněmovnou schválen zákon, který umožňuje cestovním kancelářím místo vrácení peněz poskytnout klientovi voucher, Tento zákon byl schválen Sněmovnou, po nabytí jeho účinnosti tak cestovní kancelář nemusí nyní vracet peníze, ale poskytne zákazníkovi voucher na zájezd s platností do 31.8.2021. Pokud by do tohoto data zákazník zájezd nevyužil, je oprávněn žádat vrácení peněz. Nicméně dle zákona voucher mohou odmítnout vybrané skupiny osob, mj. senioři nad 65 let. Tyto osoby mohou požadovat okamžité vrácení peněz a cestovní kancelář je povinna peníze vrátit.
Vládní doporučení je pouze doporučení, které není pro Vás jako klienty závazné.
Doporučuji komunikovat s CK výhradně písemně.