Počet stránek ve webu: 48533

    1 1 1 1 1
    Hodnocení 5.00 (1 hlas)
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)

    Stala se mi nehoda, kdy jsem jako chodec přecházel přes křižovatku v místě bývalého přechodu, pár metrů od současného. Započal jsem přecházení, byla tma a mlha, přesto byl automobil přijíždějící zprava dobře vidět. Automobil náhle hodil směrovku doleva, jelikož jsem již byl prakticky u jeho jízdního pruhu, udělal jsem krok zpět, abych byl v protisměrném pruhu a automobil neomezil a neohrozil můj život. Přesto vůz ostře zabočil a mířil kapotou přímo na mě a následně mě srazil pravou přední částí vozu. Mé poslední myšlenky „Proč vjíždí do protisměru?“, díky kterým jsem ztuhnul, byl v šoku a nedokázal se pohnout, mi následně potvrdil záznam z kamery na panelovém domě. Následkem nehody byl zlomený výběžek krčního obratle, 2 obratle vychýlené, sešívaná hlava a úplná ztráta části pravého ucha. Následky na krční páteři cítím stále a v průběhu let – stárnutím se budou pravděpodobně jen zhoršovat. Řidič alkohol nepožil, já též ne. Proběhlo dlouhé vyšetřování, byl též vypracován znalecký posudek, kde se za pomoci specifického softwaru vypočítávaly scénáře střetu na základě rychlosti obou účastníků nehody a dalších veličin. Nyní ve správním řízení na městském úřadě v místě bydliště mi bylo řečeno, že na základě obsahu spisu jsem považován jako viník nehody přímo já. Bylo mi řečeno, že kdybych nepřecházel mimo přechod, tak by se nehoda nestala, s tím souhlasím. Ovšem dodávám, že pokud by vůz nevjel do protisměru, tak by se nehoda také nestala a bylo by zcela irelevantní, že jsem vstoupil do vozovky do protějšího jízdního pruhu, ve kterém vůz nejel a neměl v něm co dělat při směru jeho jízdy. Mým odhadem jel vůz okolo 30 km/h, ve znaleckém posudku je uvedena rychlost 34-35 km/h, což při zabočení na ne tak velké křižovatce, tmě a mlze vnímám jako nepřizpůsobení jízdy okolním podmínkám. Vnímám, že vina je na obou stranách, ovšem pokud bych mohl dát viny na misky vah, pak by vina řidiče měla být vnímána jako větší. Jakožto chodec s 65 kg váhy nemohu za běžných okolností mojí chůzí někoho ohrozit na životě, kdežto řidič ve vozu vážícím např. 1,5 tuny ohrozit a dokonce zabít může. Proto je dle mého názoru nepřizpůsobení jízdy podmínkám a vjetí do protisměru hrubé porušení předpisů. V situaci, kdy bych na místě nebyl, ale na silnici, kam vůz zabočoval, by jel cyklista, tak ho tímto způsobem též srazí. Řidič prý neměl dost dlouhou dobu pro reakci, avšak ztuhlý při sledování na mě najíždějícího vozu jsem zůstal určitě minimálně vteřinu s myšlenkami, proč vjel do protisměru a proč neuhýbá? Ohledně viny mi bylo řečeno přirovnání, že když bych např. jel vozidlem na křižovatku bez hlavní silnice, vpravo by byla jednosměrka, ve které by se ke křižovatce blížilo auto, ale jelo v protisměru! Jednosměrkou a já nedal pozor na přednost zprava a srazili bychom se, tak je to má vina, přestože druhý automobil tam vůbec neměl co dělat a přijel z protisměru. Zajímá mě tedy situace přímo z pohledu zákona ohledně viny při zavinění dopravní nehody v mém případě, kdy já vstoupil do vozovky mimo přechod, vůz vjel do protisměru a díky souběhu těchto okolnosti se stala nehoda, tak jak byl dle zákona takový případ z pohledu viny posuzován. Omlouvám se za tak dlouhý text a moc děkuji za odpověď.

    Odpověď:

    V dané věci lze samozřejmě hovořit o formě spoluzavinění, jak na straně chodce, tak na straně řidiče vozidla. Každý případ je nicméně natolik specifický, že nelze dát jednoznačnou odpověď na Vaši otázku, pokud není člověk obeznámen dopodrobna s celou situací, znaleckým posudkem atd. Není ale pochyb o tom, že došlo k porušení pravidel silničního provozu stanovených zákonem č. 316/2000 Sb., o silničním provozu, a to jak ze strany chodce, tak i vozidla.

     V dané věci existuje judikatura, například usnesení Nejvyššího soudu, sp. zn. 6 Tdo 901/2012-29, kde je více rozváděno zavinění řidiče vozidla za předpokladu srážky z chodcem, který taktéž porušil pravidla silničního provozu. Konkrétně: I přes zjištěné porušení povinností chodce je evidentní, že k předmětné dopravní nehodě by nedošlo, pokud by své povinnosti řidiče neporušil právě obviněný. Z hlediska příčinné souvislosti mezi jednáním obviněného a vzniklým následkem v podobě těžké újmy na zdraví poškozeného není podstatné, že k jeho jednání přistoupila další skutečnost, jež spolupůsobila při vzniku tohoto následku, jelikož jednání obviněného zůstalo takovou skutečností, bez níž by k uvedenému následku nebylo došlo.Situace zde je obdobná v tom, že chodec se pohyboval mimo přechod, nicméně v jeho blízkosti a řidič vozidla věděl, že se se svým vozidlem blíží k přechodu pro chodce, tj. nacházel se v situaci, která na řidiče klade požadavek vyšší míry opatrnosti.

    S ohledem na výše uvedené tak doporučuji důkladně prostudovat celý spis, navrhnout případně doplnění dokazování (např. o revizní posudek) a poté využít možnosti obrany, které Vám zákon umožňuje.

    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.
    Komentáře pod články slouží k okomentování stránky. Pokud chcete poslat dotaz našim právníkům, pokračujte ZDE. Do komentářů prosíme nevkládejte dotazy. Děkujeme.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování