Počet stránek ve webu: 43.399

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Vzhledem k povaze své práce si hledám vlastní klientelu. Ráda bych posílala newslettery a emaily obecně co nejvíce lidem. Bývalý přítel z bývalé práce dostal k dispozici moře kontaktů (byl na obchodní pozici). Mohu použít dané kontakty (emailové adresy), aniž by mi něco hrozilo - v případě, že by někdo začal zkoumat, kde jsem k danému kontaktu přišla?

Je důležité hlavně to, zda jsou emaily veřejně dostupné či nikoliv? Databáze činí přes 11.000 kontaktů, vše zkontrolovat by nebylo v lidských silách. Děkuji. S pozdravem Leona.

 

ODPOVĚĎ:
Využití Vámi zmiňovaných e-mailových adres Vám doporučit nelze.
Je podstatné, k jakému účelu byly předmětné e-mailové adresy bývalému zaměstnavateli Vašeho bývalého přítele předány – soudím nicméně, že se tak zajisté nestalo proto, aby byly tyto e-mailové adresy volně předávány za účelem pozdějšího zasílání nevyžádaných obchodních sdělení.
V této souvislosti je nutné si uvědomit, že e-mailové adresy fyzických osob představují jejich osobní údaje, které mohou být zpracovávány a rozšiřovány pouze za podmínek, s nimiž uživatelé e-mailových adres vyslovili předchozí souhlas.
Sama skutečnost, že některé z předmětných e-mailových adres jsou uveřejněné na internetu, nehraje v podstatě žádnou roli – důležité je, za jakým účelem byly tyto e-mailové adresy uveřejněny.
Rozesílání nevyžádaných obchodních sdělení může být kvalifikováno jako tzv. agresivní obchodní praktika. Konkrétně dle přílohy č. 2 písm. c) zákona o ochraně spotřebitele jsou obchodní praktiky vždy považovány za agresivní, pokud prodávající:
„opakovaně činí spotřebiteli nevyžádané nabídky prostřednictvím … elektronické pošty, nebo jiných prostředků přenosu na dálku …“
Agresivní obchodní praktiky spadají do kategorie nekalých obchodních praktik, které jsou zakázané (§ 4/3 a 4 zákona o ochraně spotřebitele) a pokutované Českou obchodní inspekcí.
Základní pravidla pro šíření obchodních sdělení jsou zakotvena v § 7 zákona o některých službách informační společnosti, dle něhož (mimo jiné) platí, že:
- obchodní sdělení lze šířit elektronickými prostředky jen za podmínek stanovených tímto zákonem,
- podrobnosti elektronického kontaktu lze za účelem šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky využít pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu dali předchozí souhlas.
Nad dodržováním pravidel pro šíření obchodních sdělení elektronickou poštou dozírá Úřad pro ochranu osobních údajů.
K tomuto tématu se více dočtete například zde:
https://www.epravo.cz/top/clanky/rozesilani-obchodnich-sdeleni-a-gdpr-112733.html
_____________________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 634/1992 Sb. , o ochraně spotřebitele
zákon č. 480/2004 Sb. , o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti)

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.