Nadpracování státních svátků - může to zaměstnavatel požadovat po zaměstnancích?
- Uložil(a): JUDr. Eva Janečková (prac. právo)
- Kategorie: Pracovní doba, řád, kázeň, náplň práce
Jsem zaměstnankyně jedné nejmenované firmy, která má na svých pobočkách po celé ČR rozdílnou pracovní dobu, např. :
1. pobočka otevírací doba: PO 9:30 – 19:00, ÚT 7:00-13:30, STŘ 7:00-15:30, ČT 9:30-19:00, PÁ 7:00 – 15:30 = 40hodin týdně
2. pobočka otevírací doba: PO 7:00-19:00, ÚT 7:00-19:00, STŘ 7:00 – 16:00, ČT 7:00-19:00, PÁ 7:00 – 16:00, SO 7:00 – 13:00.
Největší zádrhel a nepochopení je stran státních svátků, zejména 24.12, 25.12., 26.12., kdy jsou všechny pobočky zavřeny. Zaměstnavatel vyřešil následujícím způsobem: všichni zaměstnanci si musí během půl roku naddělat 24 hodin (za všechny 3 dny při plném úvazku, při zkráceném úvazku 0,8 pak 18hodin) – prakticky za státní svátky, navíc v době, kdy jsou pobočky uzavřeny. Jako „kompenzaci“ navrhl finanční odměnu – otázkou jakou, to zaměstnavatel v tuto chvíli nesdělil. Zatímco zaměstnanci při plném úvazku na „pobočce č. 1“ si nemají prakticky ani kdy nadpracovat (pracovní doba 40hodin týdně, bez sobot) x zaměstnanci na „pobočce č. 2“ musí jít směny navíc (směnný provoz). Můj dotaz zní: Postupuje zaměstnavatel lege artis? Je povinnost zaměstnance „nadpracovat“ dobu státních svátku v době uzavření poboček? Ohledně ostatních svátků ve všední/pracovní den: Je pak spravedlivé, když se na pobočce č. 1 (40hodin týdně) svátky budou počítat hodinově za odchozené, i když bude zaměstnanec doma vs. na pobočce č. 2 by zaměstnanec, pokud nepůjde ve svátek do práce, byl bez hodin v docházce? Oba zaměstnanci by byly doma, ale jeden s hodinami, druhý bez nich. Děkuji za odpověď, v případě nejasností doplním ráda informace. Personalistka tvrdí, že je postup lege artis konzultovaný s právníkem, nicméně se strhla vlna nesouhlasu z řad zaměstnanců.
ODPOVĚĎ:
Pro odpověď je důležité vědět, jakým způsobem je rozvrhována pracovní doba. Zda se jedná o rovnoměrně rozvrženou dobu nebo například o fond pracovní doby apod.
Při rovnoměrně rozvržené pracovní době platí, že připadne-li svátek na den, na který by jinak byla rozvržena směna, svátek se považuje za odpracovanou dobu a započítá se do odpracovaných hodin a zaměstnanci náleží náhrada mzdy/platu.
Pokud rozvržení směn není rovnoměrné (je například v rámci fondu pracovní doby), pak výše uvedené platí pro zaměstnance, kterým na tyto dny byla rozvržena pracovní směna, přičemž zaměstnavatel není povinen na dny, na které připadá svátek směny rozvrhovat. U zaměstnanců, u kterých směna na svátek rozvržena nebyla, se nic nezapočítá.
Nejde tedy o "napracování" svátku, ale o skutečnost, že na tento den nebyla rozvržena směna, dané hodiny zaměstnanec musí odpracovat jiný den tak, aby byl naplněn počet hodin odpovídající úvazu zaměstnance.
Štítky: