Firma mi dne 26.9.2017 nainstalovala a zrevidovala (!) fotovoltaickou elektrárnu na střeše RD, kde panely umístila do dvou skupin po čtyřech a devíti kusech. Obě skupiny měly nebo mají vady, jak je uvedeno níže. Elektrárna je v provozu již téměř 94 měsíců, opravdu bezchybně za tu dobu ale fungovala jen občas a krátce, celkově ne déle než 3 měsíce. Od 5.10.2022 do 18.6.2025 bylo nahlášeno a evidováno 18 servisních případů, z nichž cca 10 se opakovaně týkalo problematického vybíjení baterií. Jako zásadní se ale jeví tyto dva případy:
- Dne 21.9.2023 bylo při řešení jiných potíží techniky firmy zjištěno, že ve skupině devíti namontovaných panelů nejsou tři panely do sestavy nijak zapojeny. Prostě byly od počátku instalace celých šest let mimo provoz, což mělo za následek nižší výkon FVE o cca 23% proti výkonu uvedenému ve smlouvě a tedy kumulovanou ztrátu několika MWh energie. Je jistě velmi zvláštní, že na chybu v zapojení a tedy na evidentním neplnění požadovaných parametrů revizní technik nepřišel. Firemní technici sice před 22 měsíci panely zapojili, odmítli mi ale z různých důvodů vydat servisní protokol o opravě. Že panely zapojeny nebyly už od počátku instalace jsem si v souvislosti s nyní řešenou aktuální poruchou ověřil před několika dny z historických dat elektrárny a uvedený servisní protokol se mi podařilo získat jinou cestou. Firma se k této záležitosti nikdy nevyjádřila a to ani přes mé opakované dotazy. Jinak se mnou komunikují, jen zde mám pocit, že se tento problém snaží vymlčet.
- Nyní při poslední poruše dne 6.6.2025 přestala pro změnu fungovat celá druhá skupina se čtyřmi panely a dodnes působí snížení výkonu FVE o cca 30%. Firma se k situaci staví velmi zdrženlivě a přestože uznává, že tyto panely jsou nevhodně zapojeny (tedy že je jich ve skupině malý počet), požaduje po mně za úpravu konfigurace spoluúčast ve výši cca 60%. A to proto, že panely po téměř osmi letech provozu zestárly a tedy již nemají svou původní účinnost 97,5%, ale jen 93%. Přitom panely mají mít i na konci jejich 25-leté záruky na výkon (dle technického listu) ještě stále akceptovatelnou účinnost 80,7%. Použitý termín "nevhodné zapojení" znamená, že tato skupina čtyř panelů byla firmou při instalaci sestavena na hranici její funkčnosti a spolehlivosti a mohla fungovat tedy jen u nových (či téměř nových) panelů. Jinak řečeno - zde se jedná o čistě technický problém v zapojení panelů, kdy skupina s pouze čtyřmi panely prostě nevytvoří dostatečně velké napětí a i drobný pokles jejich účinnosti je tak vyřadí z provozu. Řešením je přidat další panel, tyto se už ale dnes (20.07.2025) nedají pořídit. Dalším řešením je tyto panely nahradit novějšími, což ale znamená mou již zmíněnou spoluúčast v těžko uvěřitelné částce přesahující 40 tisíc Kč. Tu jsem ale odmítl i z principu, protože zřejmou příčinou závady je nevhodný počet panelů, který jsem já nestanovil. Firma tedy u demontovaných panelů pouze provedla základní měření a protože podle ní nejsou poškozené a nevykazují poruchu nebo odchylku ve smyslu poruchy jednotlivých kusů, odmítla na ně uplatnit výše uvedenou záruku, kterou jinak poskytuje. Tyto takzvaně bezvadné panely ovšem zapojené v sestavě na střeše nefungují a firma, kromě nejasných spekulací o možné příčině tohoto stavu, není schopna nebo ochotna skutečný důvod poruchy zjistit nebo přiznat. Zřejmě si zde tedy budu muset nechat vypracovat znalecký posudek....
Mám nárok na zprovoznění této nefunkční sestavy jen se symbolickou spoluúčastí, kompenzaci za nevyrobenou elektřinu včetně přiměřené finanční náhrady za nakoupené, ale 6 let nezapojené panely? Existuje u těchto dvou uvedených případů oprávněný důvod k odstoupení od smlouvy a co je pro to třeba udělat? Neuplynula u 1.případu již po dvaadvaceti měsících promlčecí doba?
Děkuji. JH.













