Počet stránek ve webu: 43.183

Od 1.8.2023 je online chat s advokátem zrušen, dotaz prosím pošlete ZDE.


Vyberte  Přehled dotazů
Součet všech návštěv online chatu poradny: 3.076.381

Dvě sazby poplatku za odpad v jedné vesnici, městě - je to legální, může to obec udělat?

Odesláno: 
Otevřeno 1042 x
2 odpovědi
 
Dobrý den,
můj dotaz se týká poplatků za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů – zákon o místních poplatcích č. 565/1990Sb. §10b.

Lze, místní vyhláškou vydanou na základě zákona č. 565/1990 Sb. určit dvě rozdílné sazby poplatků, nejedná se o slevu z poplatku, ale přímo o dvě sazby pro osoby s trvalým pobytem v obci a osoby které mají na území obce jen nemovitost?
Jedná se konkrétně o vyhlášku 1/2012 obec Petrovice II. Mnohokrát děkuji.
 
Dobrý den,

dle ust. § 10b odst. 1 písm. b) zákona č. 565/1990 Sb. , je poplatníkem za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů fyzická osoba, která má ve vlastnictví stavbu určenou k individuální rekreaci, byt nebo rodinný dům, ve kterých není hlášena k pobytu žádná fyzická osoba, a to ve výši odpovídající poplatku za jednu fyzickou osobu. Tedy dle tohoto ustanovení je poplatek za nemovitosti, ve kterých není nikdo hlášen stanoven ve stejné výši jako poplatek za jednu fyzickou osobu.
Obec však může obecně závaznou vyhláškou poskytnout určité osvobození nebo úlevu pro určitou skupinu osob. Osvobození a úlevy musí být v obecně závazné vyhlášce vymezeny jasně, přesně a způsob prokazování nároku na osvobození nebo úlevu by neměl být omezován a nesmí být diskriminační. V případě, že se obec rozhodne poskytnout úlevu či osvobození celé jedné zákonem vymezené skupině poplatníků (poplatníci s pobytem v obci anebo vlastníci neobydlených nemovitostí), musí mít k takovému postupu legitimní a akceptovatelné důvody, které musí být v případě potřeby schopna doložit.

Považujete-li, způsob jakým obec stanovila poplatky za odvoz komunálního odpadu, za nesprávný, lze zahájit jednání s obcí o změně předmětné obecně závazné vyhlášky. Pro takové jednání je dobré si získat širší podporu ostatních spoluobčanů.
Dále je vhodné vědět, že dle § 12/6 zákona o obcích zašle obec obecně závaznou vyhlášku obce neprodleně po dni jejího vyhlášení Ministerstvu vnitra, přičemž odporuje-li obecně závazná vyhláška obce zákonu, vyzve Ministerstvo vnitra obec ke zjednání nápravy. Nezjedná-li obec nápravu do 60 dnů od doručení výzvy, rozhodne Ministerstvo vnitra o pozastavení účinnosti této obecně závazné vyhlášky (§ 123/1 zákona o obcích).
Nebude-li proto obec ochotna obecně závaznou vyhlášku změnit, lze Vám doporučit kontaktovat Ministerstvo vnitra (http://www.mvcr.cz) a domáhat se přezkumu této vyhlášky. Pokud by obec nebyla ochotna respektovat ani intervenci Ministerstva vnitra, bude možné zrušit obecně závaznou vyhlášku rozhodnutím Ústavního soudu (§ 123/3 zákona o obcích), přičemž problematikou obecně závazných vyhlášek, týkajících se svozu komunálního odpadu, se Ústavní soud v minulosti již zabýval.
Na závěr lze jen dodat, že pokud se Vám podaří dosáhnout změny obecně závazné vyhlášky pro stanovení sazeb určených v rozporu se zákonem, neznamená to, že obec nedosáhne stejného výsledku prostřednictví poskytnutí úlev nebo osvobození pro danou skupinu osob.
 
Děkuji za vyčerpávající odpověď.