Počet stránek ve webu: 43.214

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Jsem majitelkou domu a zahrady u silnice III. třídy. Ta je páteřní silnicí do průmyslové zóny pro kamionovou dopravu. Naproti domu stojí parkoviště pro 40 aut a firma s kovovýrobou. Dvě akreditovaná měření hluku prokázala nadlimitní hodnoty v chráněném prostoru staveb z celkového hluku. Firma chce přímo naproti mému domu postavit další parkoviště pro cca 60 aut.

Dotaz: může stavební úřad (případně krajský úřad) povolit stavbu parkoviště, které nadále navýší již nadlimitní hluk v obytné části? Navíc město Červený Kostelec chystá v novém územním plánu násobné navýšení kapacity prům. zony, aniž by řešil problematiku nadlim. hluku za silnice. Pozn. samozřejmě se budu jako účastník řízení bránit, případně zvažuji žalobu. Děkuji, Kristýna.

ODPOVĚĎ:
V první řadě upozorňuji na § 77 zákona o ochraně veřejného zdraví, dle něhož platí, že:
- orgán ochrany veřejného zdraví (krajská hygienická stanice) je dotčeným správním úřadem při rozhodování ve věcech upravených zvláštními právními předpisy (např. stavebním zákonem), které se dotýkají zájmů chráněných orgánem ochrany veřejného zdraví (jak ostatně vyplývá rovněž z § 4/2 stavebního zákona) ;
- stavební úřad je vždy povinen zajistit, aby záměr žadatele ke stavbě zdroje hluku (kterým může být ve smyslu § 30/1 zákona o ochraně veřejného zdraví i pozemní komunikace a parkoviště) byl z hlediska ochrany před hlukem posouzen příslušným orgánem ochrany veřejného zdraví;
- žadatel o vydání územního rozhodnutí, územního souhlasu nebo společného souhlasu ke stavbě zdroje hluku (do území zatíženého zdrojem hluku) předloží příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví pro účely vydání stanoviska (pro územní či stavební řízení) měření hluku (provedené podle § 32a zákona o ochraně veřejného zdraví) a návrh opatření k ochraně před hlukem.
Ve Vámi popsaném případě bude tedy klíčové měření hluku, které bude podkladem pro vydání stanoviska krajské hygienické stanice pro účely územního a stavebního řízení.
V tomto ohledu připomínám, že pro stavbu mohou být navrženy a použity jen takové výrobky, materiály a konstrukce, jejichž vlastnosti z hlediska způsobilosti stavby pro navržený účel zaručují, že stavba při správném provedení a běžné údržbě po dobu předpokládané existence splní mimo jiné požadavky na ochranu proti hluku (§ 156/1 stavebního zákona).
Mírně nad rámec Vašeho dotazu připomínám, že svou obranu můžete vést rovněž prostředky soukromého práva. Konkrétně dle § 1004 občanského zákoníku totiž platí, že je-li držitel (tedy i vlastník) prováděním stavby ohrožen v držbě nemovité věci nebo může-li se pro to důvodně obávat následků uvedených v § 1013 občanského zákoníku (např. nadměrný hluk) a nezajistí-li se proti němu stavebník cestou práva, může se ohrožený držitel domáhat zákazu provádění stavby. Zákazu se držitel domáhat nemůže, jestliže ve správním řízení, jehož byl účastníkem (tedy v územním a stavebním řízení), neuplatnil své námitky k žádosti o povolení takové stavby, ač tak učinit mohl (aktivita v územním a stavebním řízení je tedy nezbytná). Dokud není o záležitosti rozhodnuto, může soud zakázat, aby se stavba prováděla.
Co se týče staveb (zdrojů hluku) již existujících, je stavební úřad oprávněn nařídit vlastníkovi takových staveb nezbytné úpravy, jimiž se docílí, aby užívání stavby nebo jejího zařízení mimo jiné nepřiměřeně neobtěžovalo její uživatele a okolí hlukem, exhalacemi včetně zápachu, otřesy a vibracemi (jak vyplývá z § 137/1 písm. a) a b) stavebního zákona).
_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 258/2000 Sb. , o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů
zákon č. 183/2006 Sb. , o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)
zákon č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník
Aktuální znění těchto právních předpisů naleznete zde:
https://portal.gov.cz/app/zakony/

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.