Počet stránek ve webu: 43.166

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Jsme nově vznikající Domov pro seniory a řešíme otázku hmotné odpovědnosti (dále jen HO). Vrchní sestra (zdravotní úsek) bude mít na starosti sklad zdravotního materiálu (sklad bude uzamčen, klíče bude mít vrchní sestra) a před podepsáním HO bude proveden inventurní soupis. Ale jak máme postupovat u ostatních zaměstnanců zdravotního úseku (vrchní sestra, zdravotní sestry, pracovníci v přímé obslužné péci, uklízečky, údržbář)?

Můžeme jim dát podepsat kolektivní hmotnou odpovědnost? Musí být také udělán inventurní soupis? Všichni tito lidé budou mít přístup na sesterny, pokoje klientů. Jak by měla taková hmotná odpovědnost vypadat? Dále prosím o radu, jak postupovat v kuchyni. Vedoucí kuchyně bude mít na starosti sklad potravin, ALE bude mít k těmto vydaným potravinám také přístup. Může mít jedna osoba podepsanou HO za sklad potravin a kolektivní odpovědnost za vydané potraviny a inventář kuchyně? Mohou mít kuchařky a pomocnice v kuchyni podepsanou HO za suroviny, se kterými vaří a za inventář kuchyně? U HO za inventář musí být také proveden inventurní soupis? Děkuji a příjemný den Vám přeje. Květa.

 

ODPOVĚĎ:
Zodpovědět podrobně všechny položené dotazy přesahuje možnosti této poradny. Nicméně obecně je možné říci, že dohodu o odpovědnosti k ochraně hodnot svěřených zaměstnanci k vyúčtování upravuje § 252 a násl. zákoníku práce.
Z toho ustanovení vyplývá, že dohodu lze uzavřít pouze ve vztahu k hodnotám, za které se považují hotovost, ceniny, zboží, zásoby materiálu nebo jiné hodnoty, které jsou předmětem obratu nebo oběhu, s nimiž má zaměstnanec možnost osobně disponovat po celou dobu, po kterou mu byly svěřeny.
Na pracovištích, kde pracují zaměstnanci společně zavázaní k vyúčtování svěřených hodnot, je zaměstnavatel povinen inventuru provést při uzavření dohod o odpovědnosti za svěřené hodnoty se všemi společně zavázanými zaměstnanci, při zániku závazku ze všech těchto dohod, při výkonu jiné práce, při převedení na jinou práci nebo na jiné pracoviště nebo přeložení všech společně zavázaných zaměstnanců, při změně na pracovním místě vedoucího zaměstnance nebo jeho zástupce a na žádost kteréhokoliv ze společně zavázaných zaměstnanců při změně v jejich kolektivu, popřípadě při odstoupení některého z nich od dohody o odpovědnosti za svěřené hodnoty.
Je tedy možné uzavřít "kolektivní" dohodu o odpovědnosti za svěřené hodnoty.
Tato dohoda se může týkat všech výše uvedených hodnot, tedy i zdravotního materiálu či potraviny ve skladu.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.