Počet stránek ve webu: 43.166

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)
V záruční době přestal fungovat externí pevný disk k PC. Jedná se o vadu neodstranitelnou, takže je na volbě zákazníka, zda chce zrušit kupní smlouvu a vrátit peníze, nebo výměnou nový bezvadný výrobek. Zde je ale problém. Cena disků šla z důvodu záplav před časem prudce nahoru a naprosto stejný disk se navíc již nevyrábí (typy se mění velmi rychle).

Prodejce má zájem vrátit peníze, za které si však zákazník žádný obdobně kapacitně velký disk nekoupí. Lze se domáhat výměny za ne zcela identický výrobek (ale se stejnou kapacitou, otáčkami, atd.), nebo je toto právo vázáno pouze k naprosto stejnému výrobku? Existuje v této věci nějaká judikatura? Děkuji, Ludvík

ODPOVĚĎ:
Podle stanoviska Nejvyššího soudu ze dne 30. 12. 1982, platí, že kupující má právo na výměnu vadné věci pouze za takovou věc, která bude značkou, typem, provedením apod. shodná s původně odevzdanou věcí. Vzhledem k tomu, že k výměně vadné věci dochází v rámci existující smlouvy o prodeji v obchodě, nemá prodávající ani kupující při změně ceny této věci v době od jejího prodeje do výměny právo na zaplacení rozdílu v ceně.
I přes dávnou dobu vydání stanoviska, stále platí a obecné soudy se jím řídí.
Pokud prodávající bude ochoten vyměnit zboží i za jiný typ či značku, lze se tak dohodnout, soudně takový nárok ovšem vymáhat nelze (resp. soud takový nárok pravděpodobně neuzná).
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.