Počet stránek ve webu: 43.166

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)
V roce 2010 jsem prováděl stavební práce pro jednu firmu, která pak moji práci přefakturovala na majitele objektu. Po následující zimě se objevily v omítkách vlásečnicové trhliny. Majiteli jsem nabídl tyto závady opravit přesítováním, ten se však domluvil s jinými řemeslníky s tím, že to už nechce se mnou řešit.

Veškeré práce jsem prováděl svědomitě, avšak trhlinky byly zapříčiněny, že jsem prováděl omítky na tento plášť budovy poprvé a vůbec jsem netušil, že by mohl tento problém nastat. Po několika týdnech se ozval majitel firmy, které jsem fakturoval práci, že bratr (majitel objektu) mu nezaplatil 20.000kč za špatně provedenou práci a že náklady na opravu činily 38 000 Kč, nyní se však i zmiňoval o nerovnosti příček, které činily až 50mm. Řekl jsem mu, že jsem byl ochoten tyto problémy odstranit, ale že on po celou dobu na mou práci nic nenamítal a opravu ode mě nechtěl odstranit a oslovil jiné řemeslníky. Majitel firmy mi řekl, že bratr opravy ode mne nechtěl, protože by byly nespolehlivě opravené. Nyní po mě firma žádá 20.000 Kč, abych je odpracoval. Děkuji, Otakar

ODPOVĚĎ:
Z Vašeho dotazu bohužel nevyplývá, z jakého právního titulu jste pro firmu stavební práce prováděl, tzn. zda jste s touto firmou uzavřel smlouvu o dílo (což předpokládám) či jinou smlouvu, popř. zda jste uzavřel nějakou smlouvu i s majitelem předmětného objektu.
Obecně platí, že zhotovitel odpovídá za vady jím zhotoveného díla, přičemž objednatel je při zjištění vad díla oprávněn domáhat se jejich odstranění. Objednatel může po zhotoviteli požadovat buď dodání nového bezvadného díla, odstranění vad opravou díla, poskytnutí přiměřené slevy z ceny díla či může od smlouvy odstoupit.
Z výše uvedeného však nelze v žádném případě dovodit, že by byl objednatel oprávněn opravit vady díla svépomocí či za využití jiného zhotovitele a takto vzniklé náklady pak po původním zhotoviteli požadovat (pokud samozřejmě není ve smlouvě ujednáno něco jiného).
Pokud jste při reklamaci vad stavby objednateli sdělil, že jste připraven dílo opravit, splnil jste svou zákonnou povinnost; pokud naopak objednatel Vaší nabídky nevyužil, zbavil se tak možnosti po Vás v budoucnu požadovat odstranění reklamovaných vad (popř. zaplacení nákladů na jiného zhotovitele). Sankci firmy tedy považuji za neoprávněnou.
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.