Počet stránek ve webu: 43.191

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Mám problém s majitelkou bytu (pronajímatelkou). Od listopadu 2016 mám pronajatý byt. Když jsem jej přebírala, byly jen drobné plísně okolo oken. Nijak jsem tomu nevěnovala pozornost, řekla jsem si, že to je drobnost, kterou vyřeším nějakým prostředkem proti plísním. Do bytu jsem se nastěhovala se dvěma dětmi.

Všechno bylo v pohodě, jen jsem si všimla, že byt je dost vlhký. Už po dvou dnech nastěhování se mi začala roztékat solná lampa, což se mi nikdy předtím nestalo. A to ji mám více než 10 let. Teď jsem odjela na víkend do zahraničí. Když jsem se vrátila, byt byl celý plesnivý - od podlah až po strop. Jediná změna byla ta, že se v bytě dva dny nevětralo. Jinak za běžného provozu se větralo 2x denně a topení je nastavené na stálou teplotu 21 stupňů. Ihned jsem kontaktovala majitelku. Druhý den se přišla do bytu podívat, a vyčetla mi, že tam suším prádlo. Řekla, že bude situaci nějak řešit, ale vidí to na ukončení smlouvy, a že bude asi třeba sanace. Dnes (09.12.2016) jsem jí volala (telefonát mám nahraný), řekla mi, že se už poptávala, a že plíseň vznikla za dobu mého nájmu, že se to stalo užíváním. Tudíž jsem si buď spory plísní "dotáhla" s sebou, nebo jsem tam moc prala a sušila prádlo. Volala jsem obratem na hygienu, tam mi řekli, že nic nevyřeší, že se musím obrátit na stavební úřad. Dle kamaráda stavaře jsou v bytě tepelné mosty. Nicméně paní majitelka se snaží vinu hodit na mě. Bohužel ve smlouvě toto řešené nemáme, je tam pouze měsíční výpověď dohodou nebo dvouměsíční jednostranná. Má u sebe 20 tisíc peněžní jistoty, které jsem ji dala, a teď se obávám, že mi je nebude chtít vrátit. Navíc v bytě od pondělí nebydlím, ale stále jsou na mě psané energie - plyn, elektřina. A topí se. Byt je kvůli plísním neobyvatelný, ale já tuto spotřebu budu muset hradit. Prosím, co mám teď dělat? Jaký bych měla vůči paní majitelce zvolit postup? Mám obavu aby neodmítla mou výpověď z nájmu z důvodu mnou nezaviněné neobyvatelnosti bytu a aby mi vrátila řádně jistotu (kauci) nájmu. Velmi děkuji, Gabriela

ODPOVĚĎ:
Tento problém je velmi častý i v případě koupi nemovitosti. Předesílám, že je vlastně štěstí, že jste jen v nájmu a byt není ve Vašem vlastnictví, nicméně pokud by tomu tak bylo, bylo by to rozhodně důvodem pro odstoupení od kupní smlouvy. Pokud jde o Váš konkrétní případ, je možné, že majitelka bude jako viníka označovat Vás, nicméně Vás můžu uklidnit, že je to častý argument majitelů bytů, kteří se snaží zbavit odpovědnosti. Není téměř reálné, aby k plísním v bytě docházelo v důsledku běžného užívání bytu a vina je jistě ve stavebních vadách nemovitosti. Z důvodu plísní máte mimo jiné nárok i na slevu z nájmu. V důsledku plísní je byt neobyvatelný a nejen že máte právo na výpověď z nájmu, ale máte dokonce právo od smlouvy i okamžitě odstoupit pro její podstatné porušení ze strany pronajímatelky. Rozsáhlé plísně v bytě jsou chápány jako skutečnost, která brání řádnému užívání bytu. Proto nemáte ani povinnost hradit energie za dobu, kdy v bytě nejste. Osobně bych tedy doporučila nafotit si stav bytu a úplně nejlépe nechat si na byt zpracovat znalecký posudek od znalce nebo alespoň odborné vyjádření od stavaře. Poté k rukám majitelky zašlete odstoupení od nájemní smlouvy, zvažte, zda nebudete požadovat slevu z nájmu a požadujte vrácení jistiny. Bohužel pokud majitelka bytu bude stát na svém a jistinu Vám nevrátí, obraťte se na advokáta, se kterým domluvíte další postup a pravděpodobně zvážíte možnost žaloby. Jako první nejdůležitější bod ale zadokumentujte stav bytu s plísněmi. Pokud jej majitelka stihne opravit a vymalovat, bude z hlediska celkové důkazní situace velký problém cokoliv dokázat.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.