Počet stránek ve webu: 43.166

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)
Chtěl bych na internetu provozovat internetové stránky - magazín, kde bych rád čtenáře informoval (několikrát týdně/denně) o novinkách z určité, poměrně populární oblasti, a to například formou článků o nových produktech či službách firem, které se právě v této oblasti angažují. Potřeboval bych ovšem poradit, jak je to v tomto případě s možností použití převzatých obrázků a fotografií (např. fotografií výrobků z webu výrobce) z hlediska autorského práva. Lze na tento účel (provozování internetového magazínu) vztahovat §34 (písm. b-c) zák. č. 121/2000 Sb. - zpravodajskou licenci?

Bylo by tedy možné přikládat tyto obrázky (např. již zmíněné fotografie produktů z internetových stránek výrobce) k mým textům představujících tyto výrobky za předpokladu uvedení autora a zdroje?
 
1) Pokud ano (předpokládaje, že by se mne týkalo písm. b) a nikoliv písm. c), které hovoří o díle již uveřejněném v jiném hromadném sdělovacím prostředu, což se, předpokládám, na internetové stránky nějaké firmy uplatnit nedá), lze tuto zpravodajskou licenci (podle výše zmíněného písmena; tj. použití díla/obrázku s uvedením autora a zdroje) uplatnit i v případě, že má tento výrobce v podmínkách použití svých internetových stránek uvedeno, že užití jakékoliv části stránek je možné pouze s jeho výslovným písemným souhlasem?
(Pozn.: Obvykle se jedná o zahraniční, nikoliv o české výrobce. U českých bych volil cestu písemného souhlasu, u zahraničních je to však vzhledem k plánovanému rozsahu a počtu takových výrobců prakticky nereálné.)

2) Pokud ne, existuje nějaký jiný způsob jak docílit legálního použití takovýchto obrázků a fotografií, který by šel uplatnit na výše zmíněný internetový magazín? Použití obrázků a fotografií je v
této oblasti poměrně důležité, bez nich by dané články neplnily zamýšlený informační účel. Šimon


ODPOVĚĎ:
Z Vašeho článku vyplývá, že půjde o magazín, tedy o jistý druh internetových novin. Proto se na ně vztahuje zpravodajská licence. Za zveřejnění díla se považuje první oprávněné veřejné přednesení, provedení, předvedení, vystavení, vydání, či jiné zpřístupnění díla veřejnosti. Tedy i na internetových stránkách konkrétní firmy. Proto můžete tyto obrázky a fotografie použít bez souhlasu dané firmy. Podotýkám však, že je nutné, aby měly Vaše články zpravodajský charakter.
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.