Počet stránek ve webu: 43.121

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

spotrebitele-se-mohou-obracet-se-spory-s-obchodniky-na-coi-od-122016-novela-zakona-o-ochrane-spotrebiteleOd pondělí 1.2.2016 mají mít spotřebitelé možnost využít ve sporech s obchodníky mimosoudní řešení prostřednictvím České obchodní inspekce (ČOI). Ta kvůli tomu přijme 18 právníků. Novinku zavedla novela zákona o ochraně spotřebitele. Velcí prodejci tuto možnost zatím spíše vítají.

Dosud byl pro spotřebitele soud jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv. To je ale často pro obě strany velmi zdlouhavá, finančně nákladná a pro spotřebitele i stresující cesta. ČOI předpokládá, že mimosoudní řešení bude využívané v tisících sporných případů ročně.

Pro obchodníky změna bude v první fázi znamenat úpravu obchodních podmínek. "V jejich rámci jsou totiž prodávající povinni informovat o možnosti využít při případném sporu tohoto řešení a také, na koho se mají spotřebitelé obrátit, " uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

"Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů vítáme a očekáváme, že se jejich řešení zrychlí, zlevní a zjednoduší oproti klasickému soudnímu projednávání, " uvedl ředitel Kasa.cz Vladimír Sušil.

V mimosoudním řešení sporů by mělo jít o tzv. konciliaci (usmíření) , během níž pracovník ČOI povede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník, který jim bude případně nápomocen radou a názorem. Nebude však ve sporu rozhodovat. Výsledkem řízení bude uzavření soukromoprávní dohody stran.

 

Soudu se možná stejně nevyhnou

To považuje Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace za určité zklamání. "Pokud se strany nedohodnou, není zde žádný systém mimosoudního rozhodování, ale strany se pro rozhodnutí sporu budou muset i nadále obracet na soud, " uvedla předsedkyně Gerta Mazalová.

Mimosoudní řešení může být zahájeno pouze na základě návrhu spotřebitele. Ten může návrh podat do jednoho roku ode dne, kdy u prodávajícího poprvé uplatnil své právo, např. reklamaci. Řízení by mělo být bezplatné a své náklady by si měly uhradit strany samy. Prodávající bude mít povinnost se k návrhu do 15 dnů vyjádřit a oznámit, jestli se řízení zúčastní. Lhůta pro ukončení mimosoudního řešení by u většiny případů neměla překročit 90 dní.

Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace již dříve aktivně participovalo na projektech, které mimosoudní řešení sporů nabízejí. "V rámci této naší činnosti dosahuje mimosoudní řešení úspěšnosti cca 30 procent, což považujeme za dobrý výsledek s ohledem na to, že mimosoudní řešení spotřebitelských sporů nebylo dosud upraveno zákonem a podnikatelé neměli ani žádnou právní povinnost se těchto řešení účastnit, " dodala šéfka sdružení.

 

Nakupujete zboží v zahraničí?

Podobnou možnost - pro on-line obchody - budou mít spotřebitelé i v rámci celé Evropské unie. To by mohlo i české nakupující více motivovat k internetovým nákupům v zahraničí. Spustí se totiž platforma ODR (Online Dispute Resolution). Ta má spotřebitelům umožnit kontaktovat prodávajícího nebo poskytovatele služby se stížností spojenou se zakoupeným zbožím nebo službou.

Podmínkou pro využití této online platformy je, že spotřebitel je rezidentem jednoho z členských států EU, zároveň je v některém z členských států Unie usazen prodávající nebo poskytovatel služby, a především, zboží nebo služba byly zakoupeny prostřednictvím internetu.

V případě, že se kupující s prodávajícím na řešení sporu v rámci online platformy sami nedohodnou, bude mít každá ze stran možnost předat spor k řešení notifikovanému institutu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR). „V rámci ČR je takovým ADR Český telekomunikační úřad pro oblast telekomunikací, Energetický regulační úřad pro oblast energetiky a Finanční arbitr ČR v oblasti financí. Pokud jde o obecný systém ADR pro veškeré ostatní spory, podle aktuálního návrhu zákona má tuto funkci zajišťovat Česká obchodní inspekce, “ uvedl pro Blesk.cz Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí ČOI.

Pro kontaktování notifikovaného ADR není nutné využít přístup prostřednictvím platformy ODR, každý z výše uvedených subjektů je pochopitelně možné kontaktovat přímo. „Je možné komunikovat přímo s vybraným ADR subjektem, v takovém případě stačí postupovat pouze podle jeho vlastních procesní pravidel, “ dodal Fröhlich.

 

Zdroj: blesk.cz

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.