Počet stránek ve webu: 48533

    1 1 1 1 1
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)

    Zaměstnavatel, který v roce 2025 zaměstnává alespoň jednoho zaměstnance, je povinen plnit v  nemocenském pojištění ohlašovací a oznamovací povinnosti ve vztahu k příslušné  ÚSSZ, spolupracuje s orgány nemocenského pojištění a platí pojistné na sociální zabezpečení.      

    K zásadní změně došlo od 1.1.2020 při uplatňování nároku na nemocenské dávky při dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance nebo bývalého zaměstnance v ochranné době.     ČSSZ zahájila  provoz povinného systému eNeschopenky a dosavadní postupy probíhají elektronicky prostřednictvím ePortálu. ENeschopenka propojuje lékaře, zaměstnavatele a ÚSSZ*. Nemocný zaměstnanec obdrží od lékaře  v  papírové podobě jen průkaz práce neschopného.      

    Zaměstanvatel se dozví o vzniku dočasné pracovní neschopnosti svého zaměstnance v ePortálu. Prvních 14 dnů vyplácí zaměstnanci náhradu mzdy  za pracovní dny -  od 1. pracovního dne, a to jen v době trvání pracovního vztahu. Vypočítává ji z průměrného výdělku, který se stanovuje stejně, jako kdyby v den vzniku pracovní neschopnosti nastupoval zaměstnanec na dovolenou.   Náhrada mzdy není dávkou nemocenského pojištění.     V době, kdy zaměstnavatel vyplácí práceneschopnému zaměstnanci náhradu mzdy, tj. v  prvních 14 dnech, může sám kontrolovat dodržování stanoveného režimu, nebo o to může požádat příslušnou ÚSSZ. Poruší-li práceneschopný pojištěnec  stanovený léčebný režim,   může mu zaměstnavatel  snížit nebo odejmout v prvních 14 kalendářních dnech náhradu mzdy.

    Pokud DPN trvá déle než 14 kalendářních dnů,   je zaměstnavatel povinen zaslat ÚSSZ přílohu k  žádosti o  dávku, a  to v  elektronické formě.   Do přílohy k  žádosti o  dávku zaměstnavatel nově uvádí informaci, kam je zaměstnanci vyplácena mzda nebo plat (stejným způsobem se zpravidla bude zaměstnanci vyplácet nemocenské).

    V rámci digitalizace dochází od 1.1.2025  ke zjednodušení a zrychlení celého procesu spojeného s vyřizováním dávek nemocenského pojištění. Ten je nyní bez vytištěných dokumentů. Lékař i zaměstnavatel komunikují se správou sociálního zabezpečení elektronicky. OSVČ uplatňuje nárok na dávku buď datovou schránkou, kterou má ze zákona zřízenou, nebo přímo skrze ePortál ČSSZZaměstnanec nebo OSVČ může stav zpracování své dávky sledovat na ePortálu ČSSZ .  

    Dávkami nemocenského pojištění jsou:nemocenská, ošetřovné, otcovská, peněžitá pomoc v mateřství, dlohodobé ošetřovné a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství. 

    Při vniku sociální události zaměstnanec pouze informuje svého zaměstnavatele o potřebě ošetřování, nástupu na nemocenskou, otcovskou nebo mateřskou. Poté předá zaměstnavatel správě sociálního zabezpečení elektronicky "Ozanámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku".  V případě vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství rozhodne o potřebě převedení zaměstnankyně na jiné pracovní místo zaměstnavatel nebo lékař, ostatní proces je také elektronický.  OSVČ sociální událost oznámí spolu se žádostí o dávku buď datovou schránkou, kterou má ze zákona zřízenou, nebo přímo skrze ePortál ČSSZ. K nároku na vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství u OSVČ nevzniká.

    Dávky vyplácí  příslušná ÚSSZ, a to  nejpozději do 1 měsíce následujícího po dni, v  němž jí  byl stanovený, řádně vyplněný doklad pro nárok na výplatu dávky včetně příslušných podkladů doručen. Dávky se pojištěnci poukazují na jeho účet u peněžního ústavu v  ČR nebo se vyplácejí v  hotovosti poštovní poukázkou.  

     *ÚSSZ - Územní správy sociálního zabezpečení byly zřízeny od 1.1.2024 jako orgány sociálního zabezpečení, OSSZ/PSSZ/MSSZ byly zrušeny. Kontaktní pracoviště ÚSSZ  fyzicky sídlí v místech, kde dosud sídlily OSSZ/PSSZ/MSSZ.   Všechny kontakty zůstaly zachovány.    

    aktualizace: 3/2025

     

    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.
    Komentáře pod články slouží k okomentování stránky. Pokud chcete poslat dotaz našim právníkům, pokračujte ZDE. Do komentářů prosíme nevkládejte dotazy. Děkujeme.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    • Česká správa sociálního zabezpečení, Křížová 25, 225 08 Praha 5

    Call centrum - důchodové pojištění: 257 062 860 | Call centrum - nemocenské pojištění: 840 406 040
    Ústředna: 257 061 111, fax: 257 063 360
    Elektronická podatelna: posta@cssz.cz | Webové stránky: www.cssz.cz

    • PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY (PVS)

    Adresa: www.portal.gov.cz | Tel.: 800 202 122 | E-mail: helpdesk@portal.gov.cz

    • Informační kancelář ČSSZ - informace z oblasti důchodového pojištění:

    Pondělí, středa 8.00 – 17.00 | Úterý a čtvrtek 9.00 – 14.30 | Pátek 9.00 – 14.00

    • OSSZ mají pro veřejnost otevřeno každý pracovní den:

    Pondělí a středa 8.00 – 17.00 | Úterý a čtvrtek 8.00 – 14.00 | Pátek 8.00 – 13.00

    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování