Počet stránek ve webu: 40.292

Pomohla Vám poradna? Pomozte poradně darem uhradit služby jejích právníků.
Číslo bankovního účtu: 2500220711 / 2010 . Děkujeme! Financování poradny - info.
1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)
Od 1. ledna 2020 byl zahájen provoz povinného systému eNeschopenky, kdy namísto vystavování papírových tiskopisů ošetřujícím lékařem při vzniku dočasné pracovní neschopnosti (DPN) zaměstnance jejím trvání a jejím ukončení dochází k  vystavení rozhodnutí nebo potvrzení o DPN elektronicky. Elektronické zpracování má za cíl zjednodušení v  předávání informací mezi nemocnými zaměstnanci v DPN, lékaři, zaměstnavateli a ČSSZ.
Dočasná pracovní neschopnost (DPN) se týká zaměstnance, který byl lékařem uznán pro nemoc nebo úraz dočasně práce neschopným k výkonu svého dosavadního zaměstnání podle zákona o nemocenském pojištění nebo ji nemůže vykonávat pro nařízenou karanténu.  

Postupy a povinnosti

Zaměstnanec  (pojištěnec) má podle zákoníku práce nadále povinnost sdělit zaměstnavateli, že u  něj nastala DPN, která je překážkou v  práci, a  to neprodleně, jakmile se o  ní dozví. Tuto informaci postačuje sdělit telefonicky nebo e-mailem. Od lékaře může odejít přímo domů, protože už  není třeba předávat, posílat či jinak doručovat zaměstnavateli  papírovou neschopenku ani žádné jiné formuláře.   Stejným způsobem zaměstnanec informuje zaměstnavatele po kontrole zdravotního stavu, že jeho DPN trvá a při ukončení DPN.

Tak jako doposud zůstává povinnost  zaměstnancedodržovat režim stanovený lékařem  a  povinnost umožnit kontrolu jeho dodržování v  prvních 14 dnech nemoci i  zaměstnavateli, kterému z  tohoto důvodu v  uvedených dvou týdnech nahlašujete případnou změnu místa pobytu a  vycházek.

Zaměstnanec  již  nemusí  sám žádat o  náhradu mzdy ani o  nemocenské,   podkladem pro výplatu  jsou elektronická hlášení lékaře o  vzniku DPN a  o jejím trvání. Peníze zaměstnanec obdrží stejným způsobem, jako mu zaměstnavatel vyplácí mzdu (na  stejný účet nebo adresu).

V  případě, že dostává zaměstnanec mzdu v  hotovosti, prostřednictvím držitele poštovní licence na adresu do ciziny nebo do ciziny na účet jiného peněžního ústavu než banky nebo bude chtít  nemocenské zaslat jiným způsobem než výplatu, musí  zaměstnanec tuto skutečnost sdělit OSSZ. Nejjednodušší je použít k  tomu tiskopis "žádost o změnu způsobu výplaty při dočasné pracovní neschopnosti",   který lze odeslat elektronicky z  ePortálu ČSSZ nebo písemně poštou na OSSZ, pod kterou spadá jeho zaměstnavatel.  

Lékař  pojištěnci předá vytištěný pouze  Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce (II. díl RDPN) , ve kterém mu bude vyznačovat termíny příští kontroly. Ostatní doklady týkající se pracovní neschopnosti zasílá lékař elektronicky přímo OSSZ, a  to včetně potvrzení o  trvání DPN neschopnosti (dříve tzv. „lístek na peníze“).  

Zaměstnavatel si může informaci o  vzniku DPN a  jejím trvání ověřit prostřednictvím služeb ePortálu ČSSZ.   Po 14 dnech trvání neschopnosti je zaměstnavatel povinen zaslat ČSSZ přílohu k  žádosti o  dávku, a  to v  elektronické formě.   Do přílohy k  žádosti o  dávku nově uvede informaci, kam je zaměstnanci vyplácena mzda nebo plat (stejným způsobem se zpravidla bude zaměstnanci vyplácet nemocenské).   Při skončení DPN zašle zaměstnavatel hlášení s  údaji potřebnými pro výplatu poslední dávky nemocenského.

OSSZ  obdrží  podklady a  údaje k  výpočtu nemocenského  ektronicky přímo od zaměstnavatele, informace o  vyměřovacím základu, ze kterého se počítá výše dávky, bude jako dosud uvedena formou zprávy pro příjemce (při výplatě bankovním převodem) nebo na složence.   Nadále platí, že nemocenské vyplácí OSSZ do 30 dnů od doručení řádně vyplněných podkladů  pro výplatu dávky.

Pozn:

Papírový tiskopis bude možno použít pouze výjimečně v  případě technického výpadku.
U ostatních dávek nemocenského pojištění se stávající postupy nemění.

Přechodné období:

Neschopenky vystavené na stávajícím pětidílném tiskopisu do 31. 12. 2019 budou dokončeny „postaru“, tzn. stejně jako nyní, prostřednictvím papírových tiskopisů