Počet stránek ve webu: 43.121

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

24.7.2016 jsem zakoupil osobní auto Audi A3 z roku 1997, vozidlo jsem si při koupi prohlédl a provedl zkušební jízdu (vše v pořádku), prověřil jsem si i přes PC diagnostický přístroj zdali vozidlo nemá žádné vady, krom čidla teploty bylo vozidlo bez problému. S prodávajícím jsem se domluvil na slevě 7.000 Kč.

V tuto chvíli se mi z auta začal ztrácet olej, předpokládám že se může jednat o skrytou závadu. Ve smlouvě je uvedeno, že kupujícímu nebyli zatajeny žádné závady a že stav vozidla odpovídá jeho stáří a počtu ujetých kilometrů. K tomu přímo prodávající není majitelem vozidla (pouze pojistitel) nicméně k vozu jsem dostal kupní smlouvu, kde je prodávající nějaká paní a notářsky ověřenou plnou moc k přepisu vozidla, která je taktéž psaná na paní. Iniciály skutečného prodávajícího nikde v kupní smlouvě uvedené nejsou. Ke všemu je ve smlouvě uvedeno, že jsem povinen vozidlo převést do 7 pracovních dnů, což jsem prozatím neučinil. Chci se tedy zeptat zdali mám nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz? Předem Vám děkuji za radu Aleš

ODPOVĚĎ:
V prvé řadě bude nutné věnovat pozornost tomu, kdo je ve smlouvě uveden jako vlastník vozidla. I pokud by pojistitel prodával vozidlo na základě plné moci, pak by údaje o vlastníkovi měly být uvedeny ve smlouvě, včetně údaje o tom, že je zastoupený na základě plné moci a plná moc by měla být ke smlouvě připojena. Pokud je však ve smlouvě jako prodávající uvedená jiná osoba, než skutečný vlastník, pak smlouva mohla být neplatná z důvodu Vašeho omylu, který vyvolala druhá strana. V tomto případě byste u prodávajícího uplatnil neplatnost smlouvy a požadoval navrácení zaplacené kupní ceny.
Za předpokladu, že je smlouva v pořádku, pak bude záležet, zda vada na vozidle představuje podstatné či nepodstatné porušení smlouvy. V tomto případě je prodejce zjevně nepodnikatel, proto nemáte stejná práva, jako byste automobil kupoval od podnikatele, resp. autobazaru. Závažnost a charakter závady z Vašeho popisu nejsou zřejmé, a proto ani není možné jednoznačně určit, zda se jedná o podstatné porušení smlouvy a zda tedy máte právo od smlouvy odstoupit.
Pokud by bylo vadu možné bez obtíží opravit za poměrně nízké náklady, bude se pravděpodobně jednat o nepodstatné porušení smlouvy. V tomto případě byste měl právo požadovat odstranění vady (opravu), anebo přiměřenou slevu z kupní ceny.
Pokud se bude jednat o závažnější vadu, pak by se mohlo jednat o podstatné porušení smlouvy, a mohl byste požadovat dle Vaší volby:
a) odstranění vady opravou věci,
b) přiměřenou slevu z kupní ceny,
c) odstoupit od smlouvy.
Vadu je nutné oznámit prodejci bez zbytečného odkladu, jinak se Vaše právní postavení může zhoršit a v případě soudního sporu by Vám soud nemusel nároky přiznat. Pro jistotu bych se obracel jak na prodejce/pojistníka, tak na paní uvedenou v plné moci.
Stěžejní však bude nutné posouzení platnosti samotné kupní smlouvy. K tomuto bych Vám doporučil navštívit advokáta, který je schopen věc náležitě posoudit a s ohledem na konkrétní okolnosti doporučit také náležitý postup.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.