Počet stránek ve webu: 43.166

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Jaký postup mám volit při zaslání jiného zboží při koupi na IČO? 10.11.2017 jsem na jednom eshopu s elektronikou objednala v rámci své podnikatelské činnosti zboží v hodnotě 5.000 Kč a 2.000 Kč. Zboží jsem objednávala na základě specifikace, popř. jeho popisu.

Ani jedno zboží, které jsem převzala od dopravce a následně otevřela, ovšem nemá vlastnosti garantované prodejcem skrze zveřejněné specifikace na internetu a pro účely, za kterými jsem si jej kupovala, je tedy nepoužitelné. U první objednávky jsem ihned telefonicky kontaktovala prodejce se sdělením tohoto problému, u druhé jsem raději zaslala email dva dny po vyzvednutí zboží. Vždy jsem žádala o vrácení peněz z uvedeného důvodu. Prodejce u druhého, levnějšího zboží, sdělil, že mi jej možná vymění (slovo možná sám prodejce zdůrazňuje), poštovné za zaslání zpět původního hradit odmítá, stejně tak přistoupit na můj požadavek vrácení peněz. Na doručení zboží jsem ale čekala tři týdny (ačkoli bylo skladem) a dále čekat nemohu, ráda bych jej koupila u konkurence bez dalších prodlev. U zboží v hodnotě 5.000 Kč odmítá prodejce jakékoli převzetí odpovědnosti s tím, že jako podnikatel nemám nárok cokoli vracet. To, že zcela bez mého zavinění mám doma nepoužitelné zboží (ne pro vady, ale pro jeho využitelnost), ho nezajímá a jediné, co mi nabídl, je výměna za zboží, které jsem si původně objednala. Jeho termíny jsou ale neurčité a v současné době je to již měsíc čekání a prodejce mi sdělil, že mé zboží by mohlo být možná po novém roce. Já ho však potřebuji pro klienta, nemohu si dovolit čekat, zároveň nechci přijít o zaplacené peníze. Ráda bych dodala, že uveřejněné specifikace prodejce po mých emailech najednou změnil a písemně mě ujišťuje, že jsem na omylu, neboť vše zkontroloval a informace byly a jsou v pořádku. Najednou jakoby nikdy zboží, které jsem si objednala, neexistovalo. Já mám však fotografii webu v době mého nákupu a specifikace, které následně prodejce odstranil, na nich jednoznačně jsou. Mám jako podnikatelka možnost se tomuto bránit? Zajistit, že na mě prodejce nebude vydělávat zasíláním jiného než mnou objednaného zboží. Je to skutečně tak, že se může vyhýbat jakékoli odpovědnosti nebo je něco, čím se mohu bránit? Děkuji, Pavlína

ODPOVĚĎ:
Z Vašeho popisu věci lze usuzovat, že prodejce porušil smlouvu, resp. plnil vadně tím, že nezaslal zboží s deklarovanými vlastnostmi. Pokud zaslané zboží není možné užívat k zamýšleném účelu, bude se nejspíše jednat o podstatné porušení smlouvy.
Dle ust. § 2106 občanského zákoníku platí, že je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy, má kupující právo
a) na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci,
b) na odstranění vady opravou věci,
c) na přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo
d) odstoupit od smlouvy.

Tato práva máte i jako kupující podnikatel. Je však na Vás, abyste prokázala, že doručené zboží skutečně neodpovídá zakoupenému zboží. Máte-li zájem o vrácení peněz, doporučeným dopisem od smlouvy odstupte s tím, že zboží zašlete zpět oproti vrácení peněz.
Nepřistoupí-li prodejce na Vaše nároky dobrovolně, bude jedinou možnou cestou žaloba u soudu dle sídla prodávajícího. V této situaci již doporučuji využít pomoci advokáta, jejichž seznam naleznete zde: www.advokatikomora.cz

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.