Počet stránek ve webu: 43.166

Od 1.8.2023 je online chat s advokátem zrušen, dotaz prosím pošlete ZDE.


Vyberte  Přehled dotazů
Součet všech návštěv online chatu poradny: 3.068.641

Odstranitelná vada zboží - je možné v první reklamaci žádat slevu nebo výměnu zboží?

Odesláno: 
Otevřeno 1971 x
3 odpovědi
 
Dobry den,

mám dotaz ohledně povinností kupujícího.

Pokud vznikne z pohledu kupujícího závada, prodávající posoudí stav závady a označí závadu za odstranitelnou. Prodávající nabídl kupujícímu odstranění závady (závada se vyskytla poprvé), ale kupující odmítá odstranit závadu a požaduje slevu či výměnu celé dle zákazníka závadné části.

Pokud kupující neumožní prodávajícímu odstranění závady, konzultuje ji či si závadu nechá bez svolení prodávajícího odstranit třetí osobou - Porušuje tím kupující nějaká práva?

Lze klasifikovat toto odstranění závady třetí osobou bez souhlasu prodávajícího za porušení či jiné poškození prodávajícího? Tím, že kupující " obchází" prodavájícího a neumožní mu odstranit závadu, jak postupovat ze strany prodávajícího?

V případě reklamace jedná prodávající pouze s kupujícím uvedeným na faktuře či daňovém dokladu nebo může do reklamace vstupovat i třetí strana?
 
Dobrý den,

předpokládám, že ve Vašem případě se jedná o klasický prodej zboží v obchodě, tedy od prodávajícího, kterým je podnikatel, přičemž prodej je jeho podnikatelskou činností a Vy jako kupující vystupujete jako fyzická osoba spotřebitel (nejste podnikatelem).

V takovém případě má kupující právo požadovat po prodávajícím přiměřenou slevu z ceny koupené věci, pokud již neodstoupil od smlouvy nebo neuplatnil právo na dodání nové věci bez vad či na výměnu její součásti nebo opravu věci.

Občanský zákoník říká, že práva z vady se uplatňují u prodávajícího, u kterého byla věc koupena. Je-li však v potvrzení prodávajícího (záruční list) uvedena jiná osoba určená k opravě, která je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatí kupující právo na opravu u toho, kdo je určen k provedení opravy.

Pokud odstraní vadu věci jiná třetí osoba, bez souhlasu prodávajícího, nabízí se Vám jako kupujícímu možnost požadovat slevu z kupní ceny dle ust. § 2169 odst. 3 NOZ. Náklady na takovou opravu provedenou třetí osobou si budete však muset uhradit sama. Nový občanský zákoník nestanovil žádná pravidla pro určení výše slevy prodávajícím.

Skutečnost, že si necháte opravit věc u jiné osoby, Vám ztěžuje postavení vůči prodávajícímu, který se může zprostit odpovědnosti za vzniklou vadu, neboť jste ji neuplatnila přímo u prodávajícího. Mezi prodávajícím a kupujícím vzniká dvojstranný právní vztah, tzn. , že prodávající má povinnost jednat pouze s kupujícím, který si od něj věc koupil.

Více o vztahu mezi prodávajícím a kupujícím při prodeji zboží v obchodě se dozvíte zde: http://bezplatnapravniporadna.cz/online-zdarma/novy-obcansky-zakonik-2014/smlouva-dohoda-plna-moc-nalezitosti-noz-2014/18287-prodej-zbozi-v-obchode-novy-obcansky-zakonik-2014.html
 
Děkuji za odpověď a jak by mělo byt postupováno pokud by se nejednalo o klasický prodej zboží v obchodě, ale poskynutí služby (realizace stavby nepevně spjaté se zemí) z pohledu podnikatelského tj. vztah fyzické osoby vůči zhotoviteli (podnikateli)?
 
Je-li předmětem dosud neexistující věc, jedná se o kupní smlouvu, ledaže se odběratel zavázal dodat dodavateli podstatnou část toho, co je třeba k vyrobení věci. To by šlo o smlouvu o dílo stejně jako, když převážná část plnění dodavatele spočívá ve výkonu činnosti.

V případě kupní smlouvy se u vady věci rozlišuje, zda je vadné plnění podstatným nebo nepodstatným porušení smlouvy. Kupující má právo si zvolit způsob odstranění vady. Tedy i v tomto případě můžete u obou případů požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny. I zde platí povinnost kupujícího uplatnit vadu u prodávajícího.
V případě, že byste si nechala věc opravit třetí osobou, dostala byste se do znevýhodňujícího postavení vůči prodávajícímu. Například byste již nemohla odstoupit od smlouvy nebo požadovat dodání nové věci, neboť po provedeném zásahu třetí osoby byste již nemohla prodávajícímu vrátit věc v tom stavu, v jakém jste ji obdržela (§ 2110 NOZ).
Více o kupní smlouvě se dozvíte zde: http://bezplatnapravniporadna.cz/online-zdarma/novy-obcansky-zakonik-2014/smlouva-dohoda-plna-moc-nalezitosti-noz-2014/18047-kupni-smlouva-podle-noveho-obcanskeho-zakoniku-2014.html