Počet stránek ve webu: 43.121

Od 1.8.2023 je online chat s advokátem zrušen, dotaz prosím pošlete ZDE.


Vyberte  Přehled dotazů
Součet všech návštěv online chatu poradny: 3.054.218

Pokuta pronajímateli za pozdě vyhotovené roční vyúčtování služeb (teplo, voda, elektřina, plyn)

Odesláno: 
Otevřeno 2341 x
1 odpověď
 
Dobrý den,
má nájemce bytu možnost dle zákona č. 67/2013 Sb. po pronajimateli požadovat paušální pokutu 100 Kč za každý den, kdy je pronajimatel v prodlení s vyúčtováním služeb za uplynulý rok (tj. nejpozději do 30.4.)?
Jak postupovat?
Může být v nové nájemní smlouvě uvedeno, že "vyúčtování nákladů na služby a záloh zúčtuje pronajimatel nejpozději s vyúčtováním topné sezóny? Přeplatky a doplatky vyplývající ze zúčtování úhrad za služby spojené s nájmem jsou splatné 5. dne měsíce následujícího po seznámení nájemce s rozvrhem celkové úplaty za služby. Za seznámení se považuje také zveřejnění tohoto rozvrhu na veřejné tabuli umístěné v domě. Námitky proti rozvrhu musí nájemce uplatnit písemně u pronajimatele v téže lhůtě, avšak jejich podání neodkládá splatnost." Není zde opomíjena reklamační lhůta 30 dnů, kdy má nájemce právo se k vyúčtování vyjádřit a vznést námitky? Může pronajimatel plnit povinnost s vyúčtováním, tím, že veřejně vyvěsí rozvrh služeb a neinformuje nájemce, že tak učinil?
 
dle ust. § 7 zákona č. 67/2013 Sb. , je pronajímatel je-li poskytovatelem služeb povinen vyúčtovat nájemci jako příjemci služeb skutečnou výši nákladů a záloh za jednotlivé služby a toto vyúčtování doručit příjemci služeb nejpozději do 4 měsíců od skončení zúčtovacího období. Dle § písm. c) se zúčtovacím obdobím rozumí období, za které poskytovatel služeb provede rozúčtování a následné vyúčtování nákladů; zúčtovací období je nejvýše dvanáctiměsíční a jeho počátek určí poskytovatel služeb. Tedy pokutu za každý den prodlení, lze požadovat až poté co se dostane pronajímatel do prodlení a to je po uplynutí 4 měsíců od skončení zúčtovacího období.

Nejprve je dobré vyzvat pronajímatele k předložení vyúčtování služeb za dané zúčtovací období a zároveň požadovat i úhradu pokuty za každý den prodlení. Pokud pokutu neuhradí, nezbude než se obrátit na soud.

Pokud z nájemní smlouvy vyplývá, kdy bude vyúčtovávat topnou sezónu, tedy nájemce může dovodit, kdy může čekat obdržení nákladů na služby, lze považovat toto ustanovení za určité. Ust. § 2252 NOZ je dispozitivním ustanovení a smluvní strany si mohou upravit podmínky kontroly vyúčtování jinak.

Zákon říká, že vyúčtování nákladů je pronajímatel povinen poskytnout příjemci služeb do 4 měsíců od skončení zúčtovacího období. Zda pouhé vyvěšení rozvrhu celkové úplaty za služby v domě lze považovat za řádné poskytnutí vyúčtování nájemci je otázkou. Dle mého názoru, pokud zákon vyloženě neuvádí, že pronajímatel musí každému nájemci osobně předat nebo doručit vyúčtování, nespatřuji v tom porušení žádného zákonného ustanovení. Tedy lze to považovat za dostačující. Samozřejmě rozvrh na veřejné tabuli musí splňovat všechny náležitosti požadované zákonem pro vyúčtování.

Co se týče lhůty pro podání námitek k vyúčtování, je stanovená zákonem 30 dnů od doručení vyúčtování. Zákon nebrání smluvním stranám dohodnout si kratší lhůtu, ale v některých případech např. při uplatnění reklamací proti vyúčtování nákladů na dodávku tepla a teplé užitkové vody podle vyhlášky č. 372/2001 Sb. nesmí být kratší než 21 dnů.