Počet stránek ve webu: 43.155

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Bydlím v městském bytě. 03/2013 nám byly vyměněny měřiče na vodu. Měřič na teplou vodu byl namontován vadný. Když v prosinci 2013 byly prováděny odpočty, byl na něm údaj o spotřebě 0,7 jednotky. Ve vyúčtování od MěÚ za 2013 bylo vyúčtováno 7,7 jednotky (těch 7 jednotek bylo naměřeno na starém měřiči od prosince 2012 do března 2013, než došlo k výměně za nový).

Při provádění odpočtů za 2014 byla znovu naměřena spotřeba 0,7 jednotky. Přesto ve vyúčtování od MěÚ za 2014 bylo jako „spotřební složka dle údajů vodoměru 70% „ naúčtováno 18,4 jednotek. Jak úřad došel k tomuto číslu? V prosinci 2015 byla již potřetí naměřena spotřeba 0,7 jednotky. Opět bez povšimnutí přítomných pracovníků. Mne však tentokrát tento údaj již zarazil a proto jsem prozkoumala předchozí záznamy a vyúčtování a došla k těmto poznatkům, které Vám zasílám. Má MěÚ právo doúčtovat mi spotřebu zpětně? Jak mohou takovéto nesmyslné údaje procházet bez povšimnutí pracovníků, kteří údaje zpracovávají? Vadný měřič není moje chyba. Je snad mojí povinností rozumět údajům na měřiči? Domnívám se, že ne. Děkuji, Jana

ODPOVĚĎ:
V první řadě Vám doporučuji:
a/ nahlédnout do Vámi uzavřené nájemní smlouvy a ověřit, zda je zde způsob výpočtu spotřeby vody (v případě vadnosti vodoměru) upraven (předpokládám spíše, že nikoli),
b/ kontaktovat pronajímatele (město) a dotázat se ho na výpočtový mechanismus, kterým pronajímatel došel k vyúčtování Vámi v dotazu uváděné spotřeby (nelze totiž vyloučit, že se příslušný zaměstnanec města dopustil prosté početní chyby či byl pouze nepozorný či nedbalý).

Ve Vašem případě je podstatné, v jaké výši byla spotřeba vody (za Vámi obývaný byt) městu (jako pronajímateli) vyúčtována dodavatelem vody. Vodné může mít dle § 20 zákona o vodovodech a kanalizacích jednosložkovou či dvousložkovou formu (což může ve Vašem případě hrát rovněž podstatnou roli).
Dle § 16/1 zákona o vodovodech a kanalizacích je podkladem pro vyúčtování dodávky (fakturaci) vody vodoměrem registrované množství dodané vody, správné fungování vodoměru je tedy velmi důležité.

Předpokládám, že spotřeba vody Vám byla pronajímatelem vyúčtována za použití § 17 zákona o vodovodech a kanalizacích, který se zabývá právě postupem při vadnosti vodoměrů. Dle tohoto ustanovení platí, že:
- odběratel (zde město) je povinen umožnit provozovateli přístup k vodoměru, chránit vodoměr před poškozením a bez zbytečného odkladu oznámit provozovateli závady v měření;
- má-li odběratel pochybnosti o správnosti měření nebo zjistí-li závadu na vodoměru, má právo požádat o jeho přezkoušení; toto právo lze uplatnit nejpozději při výměně vodoměru;
- provozovatel je povinen na základě písemné žádosti odběratele do 30 dnů ode dne doručení žádosti zajistit přezkoušení vodoměru u subjektu oprávněného provádět státní metrologickou kontrolu měřidel, přičemž odběratel je povinen poskytnout provozovateli k odečtu i výměně vodoměru nezbytnou součinnost;
- zjistí-li se při přezkoušení vodoměru vyžádaném odběratelem, že:
a/ údaje vodoměru nesplňují některý z požadavků stanovených zvláštním právním předpisem, vodoměr se považuje za nefunkční; stanovení množství dodané vody se v tom případě provádí podle skutečného odběru ve stejném období roku předcházejícímu tomu období, které je předmětem reklamace nebo žádosti o přezkoušení vodoměru; v případě, že takové údaje nejsou k dispozici, nebo jsou zjevně zpochybnitelné, stanoví se množství dodané vody podle následného odběru ve stejném období roku nebo podle směrných čísel spotřeby vody a podle § 17/6 zákona o vodovodech a kanalizacích, pokud se provozovatel s odběratelem nedohodne jinak,
b/ údaje vodoměru splňují požadavky stanovené zvláštním právním předpisem, hradí náklady spojené s výměnou a přezkoušením vodoměru odběratel,
c/ pozbylo platnosti ověření vodoměru podle zvláštního právního předpisu, považuje se vodoměr za nefunkční; stanovení množství dodané vody se v případě nesouhlasu odběratele provede postupem uvedeným v písmenu a/,
d/ vodoměr je nefunkční, hradí náklady spojené s jeho výměnou a přezkoušením provozovatel.

Zjistí-li provozovatel nebo odběratel při kontrole nebo výměně vodoměru, že vodoměr údaje o množství dodávané vody nezaznamenává, vypočte se množství dodané vody za příslušné období nebo jeho část podle dodávek ve stejném období minulého roku, nebo jde-li o nový odběr nebo změnu, v odběrových poměrech podle množství dodávané vody v následujícím srovnatelném období, případně jiným způsobem dohodnutým s odběratelem (§ 17/5 zákona o vodovodech a kanalizacích).
Při vypořádání vyplývajícím ze zjištění nefunkčnosti vodoměru se za období k vypořádání považuje období od posledního skutečně provedeného odečtu vodoměru předcházejícího skutečnému odečtu vodoměru na základě kterého došlo k výměně vodoměru do dne výměny vodoměru, související s reklamací nebo žádostí o jeho přezkoušení (§ 17/6 zákona o vodovodech a kanalizacích).
Je pravděpodobné, že dodavatelem vody byla městu vyúčtována spotřeba vody za Vámi obývaný byt náhradním způsobem (dle § 17 zákona o vodovodech a kanalizacích), přičemž město, jako pronajímatel, Vám tuto částku pouze přeúčtovalo. Z tohoto důvodu Vám doporučuji kontaktovat město, jak uvádím výše, a konkrétní způsob výpočtu spotřeby vody zde konzultovat.

_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 274/2001 Sb. , o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích)
Aktuální znění těchto právních předpisů naleznete zde:
https://portal.gov.cz/app/zakony/

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.