Počet stránek ve webu: 43.121

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté osobní vozidlo, automobil: Kupní smlouvu na nákup osobního automobilu Volkswagen Touran (rok výroby 2008, najeto cca 155.000 km) jsme uzavřeli 30. 6. 2016. Auto jsme v uvedený den ještě ponechali v autobazaru s tím, že jejich pracovník nám zajistí provedení STK a měření emisí.

Auto jsme si odvezli až v 2.7.2016 domů. S autem jsme podnikli pouze cestu za účelem jeho přihlášení do evidence vozidel a získání RZ. Další cestu jsme s ním podnikli až v sobotu 9.7.2016 ráno, kdy jsme sjeli načerpat CNG k pumpě (jedna cesta cca 18 km). Po načerpání se rozsvítila kontrola motoru. Zpáteční cestou jsme se tedy zastavili v autorizovaném servisu Volkswagen v Pardubicích na diagnostiku problému. Technik konstatoval, že přesnou příčinu nemůže určit, pouze rychlá diagnostika hlásí problém někde v systému spalování. Přesnější příčinu by mohla odhalit až důkladná diagnostika. Nicméně nyní kontrolku vypnul s tím, že auto máme sledovat, za jakých okolností by se opět rozsvítila. Zároveň konstatoval, že zkoušel získat z paměti auta výpis předchozích závad, ale paměť žádné závady neobsahuje. Pravděpodobně prý byl proveden zásah do paměti vozu. O uvedeném problému jsme ihned informovali prodejce vozu. Protože ještě ten den jsme chtěli vyrazit s vozem na dovolenou, dohodli jsme se s prodejcem, že budeme auto sledovat a po návratu se u něj zastavíme, pokud se bude problém opakovat. Odjeli jsme tedy s vozem do Lipna nad Vltavou (jedna cesta cca 270 km). Rozsvícení kontrolky se opakovalo po dalším natankování CNG. Po návratu jsme ihned (8.7.2016) opět kontaktovali prodejce, který provedl diagnostiku. Počítač zahlásil jedinou možnou chybu v oblasti katalyzátoru. Prodejce však konstatoval, že se jedná o jedno z obvyklých hlášení a chyba může být kdekoliv. Prodejce kontrolu prostřednictvím počítače opět vypnul s tím, že máme auto delší dobu používat, protože automobil delší dobu nebyl v provozu a poté máme jej opět navštívit, abychom znovu provedli diagnostiku. Rozsvícení kontrolky se samozřejmě opakovalo po dalším čerpání. Dne 8. 8. 2016 jsme opět navštívili autorizovaný servis Volkswagen v Pardubicích, protože jsme byli servisem vyzváni k revizi nádrží na CNG. V případě jejich závadnosti nám zdarma provedou jejich výměnu. Technik v servisu konstatoval, že máme „vysypaný“ katalyzátor a zároveň konstatoval, že tato závada bude příčinou našich problémů. Máme tedy kontaktovat prodejce, protože se jedná o dlouhodobou závadu. Požádali jsme tedy prodejce, zda by katalyzátor vyměnil na své náklady, protože závada byla pravděpodobně na voze již při prodeji a projevila se ihned při našem krátkém používání. Prodejce však tvrdí, že se nejedná o závadu motoru, ale o „provozní“ závadu, s kterou u ojetého auta musíme počítat. Pouze nám může zprostředkovat nákup nového neoriginálního dílu. Opět jsme kontaktovali autorizovaný servis ohledně posouzení prodejcova tvrzení. Jejich technik se přiklonil spíše k tvrzení, že katalyzátor lze považovat za součást motoru, protože závada katalyzátoru může vůz poškodit. Opět jsme tedy žádali prodejce o výměnu, protože závada se projevila ihned po prodeji. Ten však výměnu stále odmítá. Proto bychom se Vás chtěli dotázat, zda v tomto případě lze odstoupit od smlouvy a požadovat navrácení peněz? Děkuji, Václav

ODPOVĚĎ:
U automobilu se vyskytla závada, která zde byla zjevně již v momentě prodeje. Prodávající pak odpovídá kupujícímu, že věc při převzetí nemá vady, přičemž se má za to, že vada, která se projevila v průběhu šesti měsíců od převzetí, existovala již při převzetí. V tomto případě se vada projevila téměř okamžitě, je tedy na prodávajícím, aby prokázal, že vada vznikla až později v důsledku Vašeho používání.
S ohledem na argumentaci prodejce, kdy se má jednat pouze o běžnou "provozní" závadu, resp. závadu, kterou měl automobil při prodeji a která odpovídá míře používání nebo opotřebení, by prodejce neodpovídal za vadu pouze v případě, že tato vada je běžná u automobilu obdobného stáří a najetých kilometrů. Posoudit tuto otázku budou schopni v autorizovaném servisu, od kterého si nechte vytavit potvrzení o závadě a kdy tato závada byla servisem poprvé zjištěna.
Primárně můžete z důvodu výskytu vady požadovat výměnu vadné součástky, případně přiměřenou slevu. Slevu bych požadoval ve výši ceny za opravu součástky v autoservisu. Odstoupit od smlouvy z důvodu výskytu vady můžete, pokud by nebyla možná výměna vadné součástky, což zde neplatí.
Ovšem není vyloučena ani možnost odstoupení od smlouvy, nikoli však z důvodu výskytu vady, ale z důvodu podstatného porušení smlouvy prodejcem. Dle ust. § 2002 občanského zákoníku platí, že poruší-li strana smlouvu podstatným způsobem, může druhá strana bez zbytečného odkladu od smlouvy odstoupit. Podstatné je takové porušení povinnosti, o němž strana porušující smlouvu již při uzavření smlouvy věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala. Z Vašeho popisu předpokládám, že se může jednat o podstatné porušení smlouvy. Pokud se rozhodnete pro odstoupení od smlouvy, pak jej zašlete prodejci doporučeně s dodejkou. Nicméně musíte počítat s tím, že prodejce Vaše odstoupení od smlouvy pravděpodobně neuzná. V tomto případě se obraťte na ČOI s návrhem na mimosoudní vyřešení, bližší informace jsou dostupné zde:
http://www.coi.cz/cz/spotrebitel/prava-spotrebitelu/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/
Pokud by ani řízení u ČOI nic nevyřešilo, bude jedinou možnou cestou obrátit se na příslušný soud s žalobou, kde by řízení v lepším případě trvalo měsíce, v horším klidně několik let.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.