Počet stránek ve webu: 43.121

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

V pátek 31.10.2014 mi paní jednatelka v práci sdělila, že je potřeba kvůli finanční situaci firmy provést organizační změny, a proto už pro mě nemá místo. Dala mi na vybranou, buď odejdu na dohodu, nebo dostanu klasickou výpověď z organizačních důvodů. Podepsala jsem tedy výpověď, vrátila firemní věci (počítač, mobilní telefon a klíče).

Bylo mi řečeno, že mám jít dneska domů, že nechce, abych ve firmě byla a že budu teď následující dva měsíce pracovat z domu. Dodala, že si o víkendu promyslí moji náplň práce z domu a že mi v pondělí zavolá. Protože se v pondělí vůbec neozvala, psala jsem jí v úterý ráno slušnou SMSku, aby se mi ozvala ohledně mé náplně práce a ona mi slušně odpověděla, že zavolá ve středu, že na to teď nemá prostor. Je středa večer a opět bez jakéhokoliv jejího kontaktu. Mám obavy, že na mě něco chystá, aby mi nemusela dávat dva platy a ještě jedno odstupné, její jednání bylo vůči mně po většinu mého pobytu ve firmě velmi neférové a neprofesionální. Skoro na čemkoliv jsme se spolu dohodly, to jsem se u rozhovoru s výpovědí dověděla, že není hotové. Současně její obhajoba dohody byla ta, že to zní špatně při pracovním pohovoru a že výpověď, byť z organizačních důvodů, zní prostě špatně a že můžu i s odchodem na dohodu jít klidně na Úřad práce. Pracovala jsem ve firmě poctivě a loajálně, proto mě takovéto její prudké jednání značně zarazilo, stejně jako její chování. Potřebovala bych tuto situaci začít řešit co nejdříve, nevím totiž, co v takovémto případě dělat a co je možné v takovémto případě z její strany ještě docílit. Pomozte mi prosím, nevím, na koho jiného se obrátit. Děkuji, Soňa

ODPOVĚĎ:
Z Vašeho dotazu tedy předpokládám, že jste si nechala dát výpověď (i když Vaše tvrzení, že jste „podepsala výpověď“ mi v tom trošku dělá pochybnosti, ale je možné, že jste myslela podepsání převzetí výpovědi).
Ve Vašem případě je nutné brát v úvahu několik skutečností:
1) Pokud jednatelka vymyslí nějakou Vaší pracovní náplň, tak ta musí být shodná s druhem práce sjednaným ve Vaší pracovní smlouvě. A zároveň musí být bráno v úvahu místo výkonu práce, tudíž není možné jen tak začít pracovat z domova, a to i z jiných důvodů (musí být řešena otázka pracovní doby, přestávek, pracovních pomůcek, atd.). Pokud bydlíte jinde, než je Vaše sjednané výkonu práce, tak nemusíte s prací z domova souhlasit. Pokud Vám zaměstnavatel nechce přidělovat práci, protože tu Vaší práci podle pracovní smlouvy a v místě sjednaném pracovní smlouvou už z organizačních důvodů nemá, vznikají tzv. překážky v práci na jeho straně dle § 208 ZP a Vy jste doma a pobíráte mzdu ve výši průměrného výdělku.
2) Výše odstupného je dána zákonem (§ 67 a násl. Zákoníku práce) a je odstupňováno podle počtu odpracovaných let u zaměstnavatele (jeden a tří násobek průměrného výdělku) a zaměstnanec má na něj právo i při podepsání dohody z organizačních důvodů.
3) Ve Vašem případě bych se zaměstnavatelem komunikovala již pouze písemně, např. mailem, abyste měla důkaz, že nejste doma z Vaší vůle. Doporučovala bych Vám, abyste zaměstnavateli písemně napsala shrnutí toho, co je ve Vašem dotazu a s ohledem na mou výše uvedenou odpověď se ptala, zda Vám bude dále přidělována práce dle pracovní smlouvy nebo zda zde vznikly překážky na straně zaměstnavatele a chtějte také neprodleně písemnou odpověď, jinak, že máte za to, že překážky na straně zaměstnavatele na základě dřívější komunikace vznikly (měla jste být doma, do práce nedocházet, nikdo se neozval, a práci Vám nenařídil).
4) Ohledně rozdílu výpovědi z organizačních důvodů a dohody bez uvedení důvodu a jejich výhodnosti či nevýhodnosti se domnívám, že posouzení může být značně subjektivní. V dnešní době jsou však organizační změny v zaměstnání a následné výpovědi z tohoto důvodu běžnou záležitostí, které nemusí nic vypovídat o kvalitě zaměstnance. Tuto skutečnost se zaměstnavatel stejně dozví, až z potvrzení o zaměstnání, pokud k němu budete do pracovního poměru nastupovat, ne dříve, pokud se o to již přímo nebude u pracovního pohovoru zajímat. Výpověď z organizačních důvodů pro zaměstnance ve vztahu k Úřadu práce výhodnější, neboť nemusí dokazovat vážný důvod ukončení pracovního poměru, jak tomu u dohody bez uvedené důvodu bývá.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.