Počet stránek ve webu: 43.121

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Zhruba před měsícem jsem byla propuštěna za hrubé porušení pracovní kázně. Když to velice zkrátím, tak mi zaměstnavatel podstrčil peníze do pokladny, které jsem po (zjištění) vyúčtování odnesla do jeho kanceláře, ve které bohužel nebyl zrovna přítomen a položila je na polici s tím, že toto budeme řešit po jeho návratu.

Jeho návrat, byl ale již napsanou výpovědí pro hrubé porušení pracovní kázně (hrubé porušení pracovních povinností). V doprovodu (asi) právníka a pod nátlakem a výhružkami jsem výpověď a ještě nějaký dokument podepsala. Asi po třech dnech, mi dnes již bývalý zaměstnavatel zavolal, že se mám u něj zastavit, že mi změní výpověď za hrubé porušení pracoví kázně (hrubé porušení pracovních povinností) na výpověď dohodu. Já byla ráda, že v papírech nebudu mít onen paragraf a podepsala jsem to. Asi po měsíci jsem si přišla pro zbytek mzdy. Zaměstnavatel (podnikatel) mi oznámil, že provedl inventuru a že jemu musím zaplatit ještě cca 6500 Kč. Jinak že půjde na Policii ČR. Já jelikož jsem skončila na Úřadu práce, nemám ani prostředky abych toto uhradila, ani žádné podklady o tom, jak údajná inventura dopadla a zda vůbec proběhla. Co mám dělat? Jak postupovat? Jak dokázat, že jsem žádné peníze nezpronevěřila, neukradla? Děkuji, Alena

ODPOVĚĎ:
Ve Vašem případě je zásadní informace, zda s Vámi byla sepsána na začátku Vašeho pracovního poměru tzv. dohoda o hmotné odpovědnosti, tedy dohoda o odpovědnosti za schodek na svěřených hodnotách, které je zaměstnavatel povinen vyúčtovat (to jste bohužel ve svém dotazu vůbec neuvedla).
Pokud tato dohoda sepsána nebyla, nemáte povinnost schodek zaplatit. Pokud s Vámi dohoda o hmotné odpovědnosti sepsána byla, bude rozhodné, zda jste za schodek (ztrátu na svěřených věcech) odpovídala sama, nebo zda šlo o společnou odpovědnost.
Pokud dojde k ukončení pracovního poměru, tak jako tomu bylo ve Vašem případě, a pokud propuštěný zaměstnanec nepožádá o provedení inventarizace, odpovídá tento zaměstnanec za případný schodek zjištěný nejbližší inventarizací na jeho dřívějším pracovišti.
Inventarizaci nemusí být odpovědný zaměstnanec přítomen, rozhodné je, aby byla inventarizace podepsána osobou, která za provedení inventarizace odpovídá (např. vedoucí zaměstnanec).
Máte právo, aby Vám byl protokol o předložené inventarizaci předložen. V případě že by nešlo ve Vašem případě o odpovědnost jedné osoby, ale šlo by o společnou odpovědnost namítala, bych rozložení částky i mezi ostatní odpovědné osoby.
Výsledek inventury, případně jiné důkazy, z nichž bude vyplývat, že došlo ke schodku musí prokázat zaměstnavatel nikoliv Vy.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.