Počet stránek ve webu: 43.166

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Prosím o radu, jaká je záruční lhůta u mobilního telefonu zakoupeného 20.12.2014 v kamenném obchodě v Brně. Telefon jsem objednal pro základní školu a nyní po roce (22. 12. 2015), když jsem dovezl přístroj na opravu z důvodu nefunkčnosti mně bylo sděleno, že záruční lhůta je pouze rok a že servis musím zaplatit.

Důvod jednoleté záruční doby je prý to, že objednávka byla učiněna na IČ a podle nového občanského zákoníku je pouze jednoletá záruční doba. Až dosud jsem jako ředitel základní školy objednával vše na IČ a nikdy mně nebylo sděleno, že máme pouze jednoletou záruční dobu. Děkuji vám za odpověď, Karel

ODPOVĚĎ:
Pokud byla objednávka učiněna jménem školy, resp. je z objednávky zřejmé, že se jedná o školu a je zde její IČ, pak se na uzavřenou kupní smlouvu vztahují též ustanovení § 2158 a násl. zákona č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník. Jedná se o ustanovení, která mj. upravují tzv. zákonnou záruku.
Tato ustanovení se aplikují na kupní smlouvu, pokud je prodávajícím podnikatel, ledaže je kupujícím také podnikatel a při uzavření smlouvy je z okolností zřejmé, že se koupě týká také jeho podnikatelské činnosti.
V tomto případě má sice škola své IČ, není však podnikatelem. Pokud bylo jasné, že smlouvu uzavírá škola, pak nemohly vzniknout pochybnosti o tom, že smluvu neuzavírá podnikatel.
Tvrzení prodávajícího, že nový občanský zákoník zná jednoletou záruční dobu je nepravdou. Zákonná záruka upravená novým občanským zákoníkem je dvouletá. Jednoletou záruční dobu nezná nový občanský zákoník ani v jiných případech.
Z výše uvedeného vyplývá, že je povinností prodávajícího řádně reklamaci vyřídit (pokud jste požadoval opravu, tak telefon bezplatně opravit) v zákonné lhůtě 30 dnů (pokud nebyla sjednána lhůta delší). Pokud tak neučiní, můžete dokonce od smlouvy odstoupit.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.