Počet stránek ve webu: 43.121

Od 1.8.2023 je online chat s advokátem zrušen, dotaz prosím pošlete ZDE.


Vyberte  Přehled dotazů
Součet všech návštěv online chatu poradny: 3.054.393

Reklamace ojetého auta, automobilu - zadřený motor, kdo je odpovědný za vadu auta, automobilu?

Odesláno: 
Otevřeno 1783 x
1 odpověď
 
Dobrý den,
v lednu 2015 jsem prodala ojeté auto, o které jsem se řádně starala. Budoucí majitel si ho dvakrát projížděl i s mechanikem. Za 45 dní po prodeji auto zadřelo motor - prý mu blikla kontrolka mazání. Po chvíli auto ztrácelo výkon, až úplně zastavilo a už nešlo nastartovat. Nový majitel mi volal a nabízel, že půjdem s opravou napůl. Nesouhlasila jsem, tak mi zaslal doporučený dopis, kde vyžaduje opravu auta na mé náklady, případně prý auto opraví sám a po mě bude vymáhat náklady soudní cestou.
Jaké mám prosím možnosti? Podle mě a všech v okolí sí totiž za vadu může sám, např. tím, že okamžitě nezastavil. Děkuji.
 
Dobrý den,

předpokládám, že jste auto prodávala jako soukromá fyzická osoba, tedy prodej automobilu nesouvisel s Vaši podnikatelskou činností, tedy šlo o kupní smlouvu mezi dvěma spotřebiteli.
Na kupujícího při prodeji věci přechází nebezpečí škody na věci převzetím věci, není-li mezi smluvními stranami dohodnuto něco jiného.
Prodávající v tomto případě neodpovídá za vady věci, které se vyskytnou až časem. Výjimkou by bylo, kdybyste si v kupní smlouvě sjednali záruku za jakost, kdy prodávající kupujícímu garantuje, že si zboží zachová po určitou dobu své vlastnosti. Ze zákona však prodávající odpovídá kupujícímu pouze za vady, které na věci existovaly v době jejího převzetí a které nebyly v době prohlídky zjevné. Povinností prodávajícího je upozornit kupujícího na vady, o kterých ví. Za vady o kterých prodávající věděl při prodeji věci a neupozornil na ně kupujícího, odpovídá stejně, jako kdyby prodávající kupujícího ujistil, že věc je bez takových vad.
Dále u věci použitých neodpovídá prodávající za vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, které měla věc při převzetí kupujícím.
Dle Vámi sdělených skutečností navíc ke škodě došlo špatným zacházením kupujícího, neboť v případě zobrazení kontrolky oleje měl auto okamžitě zastavit. V daném případě se domnívám, že škoda na prodaném automobilu byla způsobena špatným zacházením kupujícího s automobilem.

Pro případný soudní spor by bylo dobré si předem od kupujícího vyžádat nějakou zprávu, na základě které je kupujícím uplatňována vada odborníkem přesně popsána, abyste měla od něj podklady, na základě kterých po Vás nyní náhradu nákladů uplatňuje. Následně můžete reagovat na písemný dopis, ve kterém po Vás vyžaduje náhradu nákladů za opravu automobilu, a můžete mu písemně odpovědět, že mu náhradu nákladů neuhradíte, neboť si vadu způsobil sám špatným zacházením s automobilem a navíc nejde o vadu, za kterou byste byla dle občanského zákoníku odpovědna.
Reagovat na dopis kupujícího však vůbec nemusíte. V případě vzniku soudního sporu byste však aktivní již být musela a uvedené důvody, pro které náhradu vzniklých výdajů kupujícímu odmítáte uhradit, je nutné soudu uvést.